23948sdkhjf

Et fremtidsprojekt fra Renault

Som sædvanligt – fristes man til at sige - havde Renault en fremtidsvogn på sin stand på RAI. Denne gang dog med et lidt mere normalt tilsnit i form af en konceptlastvogn til bykørsel, der har fået navnet Hybrys, og som anvender hybridteknologi.

Som sædvanligt – fristes man til at sige - havde Renault en fremtidsvogn på sin stand på RAI. Denne gang dog med et lidt mere normalt tilsnit i form af en konceptlastvogn til bykørsel, der har fået navnet Hybrys, og som anvender hybridteknologi.



Det er mere teknikken, der er udsædvanlig på Hybrys. Udstyr som stort vinduesareal i dørene og kamerasystemer i stedet for spejle er jo noget, som har været kendt i længere tid.

Men Hybrys er et svar på tidens store tema, CO2 udledningen. Ja omtanke for miljøet, og forholdet med de stigende priser på oliebaserede brændstoffer er noget der kræver nytænkning. Således er Hybrys et af Renault Trucks bud på en mere miljøvenlig og bæredygtig transportsektor. Den er udviklet til den fremtidige bytransport, hvor man anvender ny teknologi frem for den kendte dieselmotor.

Biodiesel

Renault slår også et slag for Biodiesel, der er et fornybart brændstof fremstillet ud fra vegetabilsk olie (raps, solsikker, soya med mere). Biodiesel eller vegetable oil methyl ester (VOME) er ifølge eksperter på området en fremadrettet løsning på problemet med stadigt mere begrænsede olieressourcer. Efter mange test kan Renault Trucks nu fastholde fabriksgarantien på to år, selvom man blander op til 30 procent VOME i dieselolien i Euro 3, Euro 4 og Euro 5 motorer i lastbiler over 7,5 ton, hedder det fra Renault Trucks.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063