Hvad et erhverv har brug for
Trafik- og transportpolitik er på dagsordenen hele året, så selv om det foregik midt i valgkampen, så var det mere langsigtede emner, der var på tapetet, da ITD for nylig fik besøg af tre folketingspolitikerne.
Det var Hans Chr. Schmidt fra Venstre, Allan Niebuhr fra De Konservative og Jørn Dohrmann fra Dansk Folkeparti, som af ITD blev orienteret om udfordringerne for den internationale vejgodstransport.
Især trængselsproblemerne på vejene og den utilstrækkelige infrastruktur i Danmark var til diskussion.
Og ITD fremhævede, at det haster med at få vedtaget en opgradering af infrastrukturen, fordi den store trængsel på vejene hver dag betyder forsinkelser og et øget tidsforbrug, der er med til at svække danske virksomheders konkurrenceevne
Det betyder i sidste ende højere priser for forbrugerne, anførte ITD
Retssikkerhed – ja, takOgså sikring af en fair og rimelig retssikkerhed for vognmænd og chauffører var et tema på mødet. Her kunne ITD give politikerne eksempler i forbindelse med køre-hvile-tids-bestemmelserne, hvor selv banale overtrædelser, der intet har med færdselssikkerheden at gøre, straffes urimeligt hårdt.
Konkurrence-situationSamtidig benyttede ITD lejligheden til at understrege nødvendigheden af ensartede konkurrencevilkår for danske og udenlandske transportvirksomheder.
- Skærpelsen i forbindelse med køre-hvile-tid og de danske særregler i forbindelse med dyretransporter har været medvirkende til, at over 3.000 danske lastbiler nu er indregistreret i udlandet, herunder ikke mindst i Tyskland, advarede ITD, som sort på hvidt viste, at et typisk dansk eksportvogntog allerede i dag betaler cirka 400.000 kr. i afgifter om året
ArbejdskraftenEn yderligere beskatning vil ikke ændre på transportmønstrene, men alene svække den danske konkurrenceevne, fremhævede eksportvognmændene, som også pegede på, hvor vigtigt det er med fleksible muligheder for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til erhvervet.