23948sdkhjf

Storleverandør til vindmølletransportørerne

Forhandleren af Nooteboom har fulgt udviklingen i vindmølleindustrien hele vejen – og presset på for udvikling af specialmateriel, som er tilpasset de særlige krav i den type transport

Forhandleren af Nooteboom har fulgt udviklingen i vindmølleindustrien hele vejen – og presset på for udvikling af specialmateriel, som er tilpasset de særlige krav i den type transport



Af Finn Bjerremand

Pacton Skandinavia A/S i Skanderborg har været med hele vejen i udviklingen inden for vindmølleindustrien.

Direktør Jørgen Hansen har mange gange måttet tage ned til Nooteboom i Holland for at fortælle Nootebooms udviklingsafdeling: ”Nu kommer der igen en ny model af en vinge eller et vindmølletårn, så derfor må vi i gang med at udvikle en specialtrailer eller blokvogn, der kan matche kundernes krav”.

Det har ofte været en vanskelig udfordring, for på den ene side har Jørgen Hansen haft nogle kunder i form af vognmænd, som havde en bestemt opgave, der skulle løses og i den anden ende nogle ingeniører, som både skulle kunne klare udfordringen til tiden og holde en fornuftig pris.

Emnerne er blevet tungere

I mange år var det de mere almindelige udtrækstrailere, der kunne klare det meste. Men inden for den sidste halve snes år, har blokvognmateriellet taget over til transport af vindmølledelene, fordi emnerne er blevet meget tungere.

Og udviklingen fortsætter, det hele bliver kun større. Og så har man alligevel faktisk nået det maksimale, der umiddelbart kan flyttes ad landevej.

Men vindmøllerne vil fortsat blive større, og når vingerne måske snart bliver 75 meter lange, så kan man ikke bare dele dem i to, når de skal transporteres.

De sidste to–tre år er der blev leveret en del af de såkaldte futtog til ophængt transport af vindmølletårnsektioner. Det er en kombination, hvor man har en jeep-dolly i forenden ofte med tre aksler.

Stor fremkommelighed

De sidste der er blevet leveret til Rahbek Transport A/S (se artikel andets steds i bladet), er dog med fire aksler og med mulighed for at hæve de tre aksler ved tomkørsel samt selvsporende styring på to aksler. På toppen af jeepdollyen er der en stor drejeskammel, hvorpå forenden af tårnophængssystemet er fastgjort.

Tilsvarende er der en drejekrans ude på den bagerste akselsektion, hvor der er tårnophængssystem oven på drejekransen.

Den bagerste akselsektion er udstyret med syv aksler, der alle er gennemgående med en drejekrans oven på.

Disse aksler er alle hydraulisk styrende og det giver vogntoget en stor grad af fremkommelighed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062