Østjysk producent snart klar til at levere
Biodiesel er ikke mindst interessant for tyske kunder, mens afgiften holder danske kunder på afstand
Af Finn Bjerremand
Daka Biodiesel a.m.b.a. er snart klar til at kunne starte leverancer af hen mod 50.000 ton biodiesel om året.
Det nye energiselskab er netop nu ved at starte indkøringen op, efter at koldtesten er ved at være overstået. Selskabet er et andelsselskab, der er etableret i 2006 med Daka a.m.b.a. som den primære ejer, mens det tyske selskab Saria Bio-Industries GmbH gennem datterselskaberne ecoMotion GmbH og KFU GmbH ejer en minoritetsandel.
Bag det store projekt, der ligger på ca. 26 mio. kroner, står bl.a. Daka a.m.b.a., Grundfos A/S, OK a.m.b.a., Dinex Emission Technolgy A/S og Teknologisk Institut samt Danmarks Tekniske Universitet.
Det nye produktionsanlæg, der er placeret i tilknytning til Dakas eksisterende fabriksanlæg tæt ved motorvej E45 i Hedensted, er forberedt for en senere udbygning til 100.000 ton pr. år.
DAKA Biodiesel vil udvinde biodiesel af døde dyr og slagteriaffald, samt af brugt friturefedt og fiskeolier, der er uegnet som fødevare, men som kan anvendes som råvarer.
Nemt af afsættePå trods af afgiftsniveauet, bliver det ikke noget problem at afsætte produktet. Produktet kan eksporteres samtidig med, at Region Midtjyllands busselskab har planer om at gå over til at anvende biodiesel i busdriften.
Lige nu bremser afgifterne udbredelsen af biodiesel i Danmark, mens det f.eks. er meget udbredt i vort sydlige naboland, Tyskland.
Her i landet er der nemlig en literafgift på ikke mindre end 2,50 kr., hvilket medfører at prisen ikke kommer under det, som en almindelig liter autogasolie koster.
Hvad er biodieselBiodiesel er fedtsyremethylestre (FAME) dannet ved en reaktion mellem en alkohol og olier/fedtstoffer af vegetabilsk eller animalsk oprindelse. Normalt anvendes metanol (træsprit) som alkohol, men ethanol kan ligeledes anvendes. Ved omdannelsen frigøres glycerin, der er et biprodukt ved fremstillingen af biodiesel.
Selve produktionen af biodiesel sker i et lukket anlæg, hvorfra emissionerne vil være meget begrænsede, og eventuel fortrængningsluft fra tanke vil blive renset i aktivkulfiltre i nødvendigt omfang.