Shell præsenterer ny økonomisk dieselformel
Hollandske Shell-kunder kan allerede tanke ny brændstoføkonomisk dieselolie.
Af Lars Lassen
Enhver forbrændingsmotor taber langsomt effektivitet i takt med det antal timer og omdrejning motoren leverer. Dermed bliver en gammel motor også et brændstoføkonomisk kostbart bekendtskab.
Det gælder også moderne dieselmotorer, der bliver stadigt mere komplicerede for at opfylde kravene til miljø og brændstoføkonomi. Det gør dem samtidig endnu mere følsomme over påvirkninger som korrosion og aflejringer af brændstofrester og mekanisk slitage.
- En motor mister effekt med tiden, og det koster både penge og ydelse. Det er naturligvis noget som både motorproducenterne og vi som producenter af både smøreolie og brændstof forsøger at modvirke, fortæller Keith Reading, der leder et hold forskere ved Shell i England.
Keith Readings team har skabt en ny dieselformel, som angiveligt modvirker og dermed forsinker nedbrydningen af dieselmotorerne.
Bevarer motorenDen nye dieselformel sælges allerede til både store og små køretøjer i Holland og flere andre europæiske lande – herunder Tyskland, Østrig og Storbritannien.
- Vores nye dieselolie bevarer motoren i optimal tilstand. Dermed leveres den effekt, som motoren ydede fra starten, væsentligt længere end standard diesel.
Det betyder, at kunderne sparer brændstof og dermed penge, siger Keith Reading entusiastisk.
- Et område er de indsprøjtningsdyser, som er kernen i moderne commonrail dieselmotorer. De består af en række meget små huller, som brændstoffet sprøjtes ind i cylinderen igennem. Der skal ikke aflejres ret meget snavs, før det påvirker indsprøjtningen og dermed forbrændingen negativt, forklarer Keith Reading.
Han viser flere forstørrelser af brændstof-dyser. En ny og ubrugt, hvor man tydeligt kan se hullerne, en stærkt tilslagget og korroderet dyse, hvor mindst et hul er helt tildækket. Til sammenligning viser han naturligvis også en næsten pletfri dyse, der i stedet for almindelig dieselolie har kørt med Shells nye dieselopskrift.
Shell vil naturligvis ikke røbe produktionshemmeligheder, men grundlæggende angriber den nye dieselformel nedbrydningen af motoren på to fronter. Dels indeholder formlen stoffer, der beskytter motoren mod korrosion og Shell nedbragt en del af de elementer i dieselolien, der bidrager til korrosionen – blandt andet vand, der ofte findes i små mængder i brændstof. Shell har samtidig forbedret forbrændingen og dermed reduceret dannelsen af slagger.
CO2-gevinstShells egne tests og test fra et uafhængigt laboratorium viser angiveligt, at de nye dieselformel giver reelle gevinster. Der kan simpelthen køres flere kilometer på den samme mængde diesel. Shell i Holland fremhæver, at prisen på den nye dieselformel er den samme som på den gamle – der nu er udgået på samtlige Shell-tanke i Holland.
Den forbedrede brændstoføkonomi gavner naturligvis også miljøet, med lavere udledning af CO2 og andre miljøskadelige stoffer.
Dansk introduktionShell i Danmark har ingen aktuelle planer om at introducere den nye dieselformel i Danmark.
- Den kommer givetvis, men det bliver hverken i dag eller i morgen. Det er kun to år siden vi introducerede Diesel Extra i Danmark, der delvist leverer nogle af de fordele, der findes ved den nye dieseltype ved at sikre en bedre og renere forbrænding, siger produktchef Per Ollikainen, A/S Dansk Shell.