En udstilling med primært regional fokus
Flere store trailerproducenter blev væk fra The European Road Transport Show 2007
Af Finn Bjerremand
RAI 2007, der er den største transportudstilling i Nordvesteuropa i år, virkede noget indskrumpet i år.
Flere store og kendte trailerproducenter glimrede ved deres fravær. Vi har spurgt Bernard Krone-gruppen hvorfor man har fravalgt RAI, selv om udstillingen ligger ganske tæt på Krones domicil lige på den anden side af den tysk-hollandske grænse. Svaret lyder ganske kort: - Der er så mange andre udstillinger.
Heller ikke bl.a. Schmitz Cargobull og Van Hool var at finde på transportudstillingen.
Men det var til gengæld alle de kendte lastvognsmærker.
HøjdepunkterneDe syv lastvognsmærker plus de små specielle hollandske producenter af entreprenørvogne var selvfølgelig på plads.
Højdepunkterne i form af udnævnelsen til henholdsvis Van of the Year 2008 og Truck of the Year 2008 fandt sted ved åbningen på selve pressedagen, så spændingen blev hurtigt udløst.
Det blev, som mange læsere sikkert allerede har set, MANs nye lastvognsgenerationer, der helt fortjent vandt titlen Truck of the Year 2008. Den tyske lastvognsproducent fik udmærkelsen for sine lastvognsgenerationer TGX og TGS. Titlen blev vundet foran bl.a. Iveco, der var nomineret med de to nye serier, Iveco Stralis og Iveco Trakker samt SISU 600.
Efter overrækkelsen af Truck of the Year-trofæet sagde en meget glad MAN-koncerndirektør, Anton Weinmann, at der fra årets start havde været tre store mål for MAN: For det første skulle MAN gerne vinde Dakar-rallyet. Det lykkedes. Derefter kom udviklingen og lanceringen af de to nye lastvognsserier TGX og TGS. Det gik også efter planen, og endelig skulle de nye lastvognsserier gerne vinde Truck of the Year trofæet for 2008. Og det er nu også opnået.
Det er kun to år siden, at MAN sidst vandt Truck of the Year titlen – ligeledes offentliggjort på RAI. Dengang var det for den helt nye lastvognsserie indenfor det lette segment, MAN TGL, der vandt prisen. I øvrigt er det syvende gang at MAN vinder Truck of the Year trofæet.
Alle nyhederne samletUdstillingen viste alle de sidste nye nyheder inden for landevejsmateriel. MAN var til stede med sine nye lastvognserier, Iveco var der med sine nye serier, Scania var der med deres nye motorgeneration, som kan klare Euro 5 normen uden brug af AdBlue.
Det var første gang at både MAN’s og Scanias nyheder blev vist på en international udstilling.
Et af de generelle temaer var helt klart miljøet. Alle lastvognsproducenter havde en eller anden form for fremtidslastvogn på udstillingen.
Flere udstillede lastvogne var således forsynet med grøn bemaling, så man ikke kunne være i tvivl om, at det drejer sig om miljø nu om dage.
Volvo havde en af sine nye CO2 fire FM9’er stående ved siden af en række birketræer for at minde om både miljø og fremtidens image.
Skal tiltrække chaufførerEt andet tema, som klart kunne aflæses på udstillingen, er manglen på kvalificerede chauffører. Det var ikke mindst tydeligt at se på Mercedes’ stand, hvor en chauffør-attraktiv og top-udsmykket Mercedes med store motivlakeringer var udstillet.
De flotte lastvogne med moderne udstyr og et højt komfortniveau skal være med til at trække nye chauffører til erhvervet.
Ved åbningen fremhævede Ron Bonson i sit indlæg, at modulvogntog - i Holland kaldet LZV - er et vigtig element i kampen for et bedre miljø.