23948sdkhjf

Skal godset have ”busbaner”

Direktør Martin Aabak, Danske Speditører, mener, at godset skal prioriteres højere i trængslen – og måske tilgodeses ligesom busser, der nogle steder har egne baner. Han vurderer, at godstransporten er tæt på at udnytte kapaciteten 100 procent

Direktør Martin Aabak, Danske Speditører, mener, at godset skal prioriteres højere i trængslen – og måske tilgodeses ligesom busser, der nogle steder har egne baner. Han vurderer, at godstransporten er tæt på at udnytte kapaciteten 100 procent



Kan man ikke forestille sig særlige ”baner” til godstransport på de steder, hvor kørende trafik konkurrerer om det knappe fremkommelighedsgode, spørger Martin Aabak, som samtidig fastslår, at der ikke befinder sig en eneste ting i en lastbil, der ikke har med menneskers behov at gøre. Frugt og grønt, bleer og mælk, printerpapir og pyntegrønt: Vi vil ha' det hele, og samfundet går i stå, hvis ikke vi får det.

Han ønsker, at hensynet til godset sikres ved lov.

- Godstransporten udnytter kapaciteten 100 pct., eller så tæt på, som man kan komme. Derfor bør godset prioriteres på landevej, jernbaner og i trafikhavne, hvor godset er ved at gå til i cafeer og boligbyggerier. Godshensynet bør lovsikres, så kvælningsforsøg for at opnå vælgertække ude i sognekommunerne kan undgås, siger Martin Aabak

- Vi speditører skal have godset frem og varerne ud til dem, der skal bruge dem. Det har vi lovet vore kunder. Derfor bliver vi ved med at råbe op om sammenhæng i godstransporten og samfundsvenlig prioritering, siger han og nævner, at etablering af særlige gods-busbaner for hans skyld godt kan styres af alskens elektronik og udspekulerede algoritmer, når det bliver muligt.

- Men i første omgang kræver det altså ikke andet end en skiltemaler, fastslår Martin Aabak.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081