Infrastruktur og arbejdskraftmangel
For transportbranchen er det vigtig at få emner som infrastruktur og arbejdskraftmangel løftet ind i valgkampen.
Således har DTL-direktør Erik Østergaard påpeger, at trafik-prognoser viser , at køerne på motorvejene i de kommende år vil blive længere og længere, uforudsigeligheden i rejsetiden dårligere og dårligere, og mobiliteten værre og værre. Og så vil mobilitet helt automatisk blive et valgtema i velfærdsdebatten på lige fod med pensionsalder, ventelister på sygehusene, kvalitet i hjemmehjælpen.
For at vi kan fastholde mobiliteten i Danmark, er der samlet set behov for et massivt løft i infrastrukturinvesteringer og vedligeholdelse – måske en fordobling i forhold til i dag
siger Erik Østergaard
Direktør Michael Svane HTS er lige så kontant i sin vurdering af behovet og vurderer også at der må ekstraordinært store investeringer til. Transport og infrastruktur er vækstens siamesiske tvillinger, hvis ikke disse størrelser tilgodeses vil det efterhånden føre til tab af vækst og dermed til tab af velfærd. Det er livsnødvendigt for transporten, at infrastrukturen er i orden, siger han og nævner desuden også arbejdskraftmangelen som et emne i valgkampen. – Det er et langt alvorligere problem end de fleste forestiller sig, også fordi rekrutteringen til transporterhvervet udefra bliver sværere i takt med at også andre lande i dag mangler arbejdskraft, siger han.
Desuden oplever han at retssikkerheden i transporterhvervet er for nedadgående, når politikerne indfører kontroller og sanktioner på baggrund af oppiskede stemninger. Der er f.eks. på køre-hviletid for mange ukorrekte bøder og for mange sager på forkert grundlag. Det må politikerne rette op på, mener Michael Svane.
Også skatter og afgifter er valg-emner, og senest har Erik Østergaard, DTL krævet afklaring omkring skattestoppet og om regeringen fortsat er imod road pricing og yderligere beskatning af bilisterne.