Skal lastbilerne have deres egen køreplan
Kan man forestille sig en strøm af lastbiler inklusiv modulvogntog, som kører af sted på bestemte hovedfærdselsårer på bestemte tidspunkter. Det er en tanke, som ikke er helt fremmed for formanden for de danske transportcentre, Kent Bentzen der mener, at man bør overveje en form for slots ligesom i flytrafikken.
- Der er ikke nok kun at tænke i nye motorveje for at klare trafikpresset. Vi må også have blikket rettet mod et mere sammenhængende transport-netværk, hvor vi ligeså meget arbejder ud fra en overordnet logistik-synsvinkel som ud fra den rent fysiske transport fra A til B, påpeger han og fastslår, at de danske transportcentre i dag er ved at blive til logistikcentre.
Synspunktet om særlige åbninger til lastbiler i vejtrafikken ligger heller ikke fjernt for direktør Martin Aabak, Danske Speditører, som nævner, at man måske kunne overføre de i byer så kendte busbaner
- Godstransporten udnytter kapaciteten 100 pct., eller så tæt på, som man kan komme. Derfor bør godset prioriteres på landevej, jernbaner og i trafikhavne, hvor godset er ved at gå til i cafeer og boligbyggerier. Godshensynet bør lovsikres, mener Martin Aabak.
Krav om transportformDet er ikke kun i Danmark, at de stærkt stigende godsmængder bremses af presset på vejene Således vil driftsselskabet bag det enorme havnekompleks i Rotterdam nu stille krav til logistikterminalerne på selskabets arealer: Hvis de vil udvide eller bygge nye terminaler, skal de forpligte sig til at bruge jernbane og flodskibe til trafikkerne til baglandet. Havneselskabet ser sig nødsaget til at agere dirigent for godstrafikkerne mellem havne og baglandet i Tyskland og det øvrige Centraleuropa for at klare godsmængderne på en rimelig måde.
Herhjemme har hverken havne eller transportcentre – havnene opfatter i øvrigt sig selv som transportcentre – været ude med så kontante krav, men de ventes at få en vigtig rolle i fremtidens mere holistiske transportnetværk og korridorer.