23948sdkhjf

Heste i overflod

Ford klar med 5-cylindret muskelbundt til de baghjulstrukne Transitvarianter.

Ford klar med 5-cylindret muskelbundt til de baghjulstrukne Transitvarianter.



Af Lars Lassen

MÜNCHEN - Introduktionen af nye van-modeller i 2006 bød på et uhørt bredt motorprogram, hvor flere producenter introducerede motorvarianter på plus 150 hk og drejningsmoment i omegnen af 400 Newtonmeter. Overraskende har der været et ganske betydeligt marked for de muskelsvulmende vans.

Ford springer ny med på vognen med en helt ny fem-cylindret Duratorq TDCi motor på 200 hk og et moment på 470 Nm til de baghjulstrukne versioner af Ford Transit.

Motoren er baseret på den 4-cylindrede 2,4 liters motor, der trækker de andre baghjulstrukne Transit’er. Den bygges på Fords Inonu motorfabrik i Tyrkiet og bilerne der benytter disse motorer samles på fabrikken i Kocaeli i Tyrkiet.

Den nye motor kombineres med en opgraderet Durashift 6-trins manuel gearkasse, et nyt svinghjul og koblingssamling.

Den 5-cylindrede kraftbombe fylder lidt mere end sit ophav. Derfor har det været nødvendigt at forlænge næsen på denne Transit-variant med 10 centimeter.

Ford har også justeret designet af varmeskjolde, udstødning, kølesystem, affjedring, samt bremser for at tilpasse Transit’en til de mange kræfter.

Serviceintervallerne er opgivet til 50.000 km eller to år, afhængigt af hvad der måtte komme først.

Formidabelt overskud

ESP har været standard på alle Transit-modeller, bortset fra firehjulstræk og benzinmodeller, siden nytår. Det kombineres nu med Hill Launch Assistant (HLA), der holder trykket på bremsesystemet og skaber to og et halvt sekunds forsinkelse, når føreren flytter foden fra bremsepedalen til speeder pedalen.

Ford tilbyder samtidig en 103 liters brændstoftank som option, i stedet for den normale 80-liters tank.

Testturen i det kuperede terræn syd for München viste, at selv med omtrent fuldt læs, er der et formidabelt kraftoverskud i denne Transitvariant, der sagtens kan konkurrere med den mindre og forhjulstrukne Transit Sportsvan, får det gælder acceleration.

Køreegenskaberne er godartede, men uden læs vil ESP-systemet givetvis få noget at bestille, når de mange kræfter på en ubelastet bagaksel skal holdes i ave.

Bilen forventes at stå hos de danske Ford-forhandlere i begyndelsen af 2008.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078