Ingen ændringer i modulvogntogskombinationerne
Fortolkning af ministersvar gav forvirring
Af Lars Lassen & Finn Bjerremand
Danske modulvogntog må gerne bestå af tre led. Der blev skabt betydelig forvirring om den danske forsøgsordning med modulvogntog, da den seneste udgave af Transportmagasinet, hævdede at danske modulvogntog blev begrænset til to led. Dermed var der udsigt til et alvorligt amputeret modulvogntogsforsøg.
Heldigvis er bladets udlægning af et ministersvar fra den nye transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen forkert.
Når modulvogntogene endelig ruller ud på de danske veje en gang næste år, så vil det netop være 3-ledede vogntog. Det fastslår DTL.
Forkert fortolkning
Transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen har i et skriftligt svar fastslået, at et modulvogntog kun må "indeholde to led, svarende til et konventionelt påhængsvogntog". Det er fejlagtigt blevet fortolket som en indskrænkelse af de mulige vogntogskombinationer i den danske forsøgsordning..
Det har affødt at en række virksomheder efterfølgende har ringet til blandt andre DTL, og spurgt, om det betød, at man alligevel ikke kunne køre med tre enheder. - Det gør det heldigvis ikke. Med "led" mener ministeren de "drejende led", som der jo findes to af på et konventionelt påhængsvogntog(lastbil-påhængsvogn) - ét ved lastbilens påhængsvognskobling og ét ved påhængsvognens drejekrans, hvor forakslen sidder. Tilsvarende har de tre aktuelle typer af modulvogntog - lastbil-dolly-sættevogn, sættevognstrækker-sættevogn-kærre og sættevognstrækker-linktrailer-sættevogn - hver især to drejende led: ét i mellem hver af de tre enheder i hvert vogntog, fastslår cheføkonom Ove Holm, DTL.
Næste efterårForsøget med modulvogntog starter formentligt i efteråret 2008. Inden længe udsendes den bekendtgørelse fra Færdselsstyrelsen, der fastsætter de tekniske betingelser for modulvogntog, og efterfølgende udsendes bekendtgørelsen fra Vejdirektoratet, der fastlægger det godkendte modulvogntogsvejnet.
De to bekendtgørelser er grundlaget for, at forsøget kan komme i gang og for, at transporterhvervet kan få anskaffet sig det rigtige materiel:
- Vi afventer nu trafikordførernes beslutning om en eventuel geografisk udvidelse af forsøget samt en beslutning om, at den såkaldte link-trailer ikke behøver at have styrende aksler, men at også typen med faste aksler, som kører i Sverige, kan være med i forsøget. Beslutningen tages i forbindelse med de nært forestående finanslovsforhandlinger, fortæller Ove Holm.
Han håber, at politikerne vælger at udvide det geografiske område for modulvogntog mest muligt og giver mulighed for kørsel med den svenske type link-trailere. Begge dele har DTL arbejdet stærkt for.
- Det er vigtigt for udviklingen af transporterhvervet, at der kommer modulvogntog i Danmark. Det gavner erhvervets effektivitet, der længe har været under pres af især trængsel og skærpede regler, og det gavner miljøet, fordi mere gods kan transporteres med mindre udledning af bl.a. CO2, siger Ove Holm.