23948sdkhjf

Skibsfart og luftfart ikke sammenlignelige

En kritik af skibsfartens udledning af CO2 får rederierne til at fremhæve, at skibsfarten, som i dag transporterer 1 ton gods om året pr. indbygger i hele verden, udleder mindre CO2 end nogen anden transportform.

En kritik af skibsfartens udledning af CO2 får rederierne til at fremhæve, at skibsfarten, som i dag transporterer 1 ton gods om året pr. indbygger i hele verden, udleder mindre CO2 end nogen anden transportform.



Skibsfartens gode energieffektivitet er resultatet af årtiers udvikling af bedre motorer, skibe og logistik. Og en skibsmotor er i dag den mest energieffektive motor, som bruges til transport. Denne effektivitet fører til, at skibsfarten udleder mindre CO2 per transporteret ton gods end nogen anden transportform, påpeger Danmarks Rederiforening og nævner, at skibsfart er helt afgørende for, at man kan gennemføre verdenshandlen med store økonomiske og sociale fordele for både udviklings- og udviklede lande.

- Skibsfart er derfor en central forudsætning for den måde vi lever på i Danmark og i resten af verden, fastslår rederne, som i samtidig understreger, at den globale effekt på klimaet meget lille på trods af skibsfartens rolle for verdenshandlen.

2-3 procent fra skibe

Her henholder rederne sig bl.a. til studier af skibsfartens samlede CO2-udledning globalt set f.eks. i Stern-rapporten og i skibsfartens FN-organisation IMO. Samlet set peger studierne baseret på det Internationale Energiagenturs opgørelser af faktisk salg af brændstof til skibe i retning af, at omkring 2-3 procent af den globale udledning af CO2 stammer fra skibsfart

- Det må i lyset af det massive transportarbejde anses for beskedent, vurderer rederierne, og efter deres mening, er en sammenligning i klima-debatten af udledningen af drivhusgasser fra skibsfart med luftfart ikke relevant på set ud fra skibsfartens enorme andel verdenshandelen.

En konklusion fra Intertanko om at skibsfarten udleder dobbelt så meget CO2 som luftfarten, har rederierne ikke større tiltro til: - Intertankos teoretiske beregninger er forbundet med langt større usikkerhed end de studier, der er baseret på det Internationale Energiagenturs opgørelser over faktisk salg af brændstof til skibe.

Der er IMO som står for reguleringen af skibsfarten efter Kyoto-protokollen, og IMO har igangsat et omfattende arbejde med at fastlægge et mål for, hvor energieffektivt et skib transporterer sin last.

Internationale løsninger

Det arbejde skal danne grundlag for regulering af skibsfartens CO2 udledning måske via et indeks for skibe på linje med de krav, som i dag stilles til biler.

Danmarks Rederiforening støtter dette arbejde og finder det vigtigt, at der skabes internationale løsninger på dette globale problem, da det giver de største miljøforbedringer og sikrer lige konkurrence for alle rederier i hele verden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063