EU-strategi et godt udgangspunkt
EU-kommissionen har netop fremlagt en europæisk maritim politik og en handlingsplan. Dansk Havnevirksomheder er positive men savner sammenhæng på visse områder
Den maritime politik har til formål at skabe en europæisk maritim politik på tværs af forskellige sektorer som logistikkæder, shipping, miljø, turisme og udvikling af kystregioner.
Uspillet bygger på en grønbog fra sidste år og en konsultationsprocedure, som blev afsluttet før sommerferien. Danske Havnevirksomheder, som samler de private erhvervsvirksomheder på havnene, finder, at det er en god ide og støtter op om initiativet. Det har man også tilkendegivet overfor den europæiske organisation Feport, som er den europæiske medlemsorganisation for havnevirksomheder, og som Danske Havnevirksomheder er medlem af.
- Kommissionen lægger vægt på, at en europæisk maritim politik skal bygge på en bæredygtig udvikling i overensstemmelse med Lissabon-strategien. Det er naturligvis et godt udgangspunkt, også set med Danske Havnevirksomheders øjne, lyder det fra organisationen, som hæfter sig ved, at Kommissionen ønsker en højere grad af koordinering og sammenhæng mellem de forskellige sektorer inden for EU's maritime område, herunder logistikkæder, shipping, miljø, turisme og udvikling af kystregioner.
Transportformerne- Dog havde Danske Havnevirksomheder gerne set, at udspillet også havde forholdt sig til forholdet mellem den maritime sektor og det europæiske transportsystem som helhed. Netop her spiller havnene, terminaloperatører samt stevedore- og shippingvirksomheder en vigtig rolle som bindeleddet mellem den maritime godstransport og de landbaserede godstransportformer som vej og bane.
Havnenes organisation Danske Havne har opregnet, at der havnemæssigt konkret sættes ind med bl.a. retningslinjer for, hvordan EU’s miljølovgivning bør fortolkes for havne og udvidede regler for modtagelse af affald i havne og mulighederne for at begrænse skibes emissioner i havne, herunder gennem øget brug af landstrøm, ligesom der kommer retningslinjer om statsstøtte til havne og investeringer i havne samt skabe øget gennemsigtighed om havnes regnskaber. Desuden undersøges mulighederne for at skabe bedre og mere sikre arbejdspladser i havne.
ModalskiftetVirksomhederne på havnene ønsker et holistisk syn på den maritime politik, som også fokuserer på det stigende behov for infrastruktur, mobilitet, effektivitet og ikke mindst nem adgang til det overordnede transportsystem i EU. Samtidig skal der tages fat om ”modalskiftet” mellem den maritime transport og den landbaserede transport på vej og bane.
Havnevirksomhederne er bindeleddet mellem netop de maritime og de landbaserede transporteformer og håndteres stigende godsmængder fra begge sider.