Tæt på kunderne
EVA Transport A/S i Herlev er rykket inden for hos storkunden
Af Lars Lassen
Der var kun tre hjul under Boulevard-Centralens første køretøjer. Virksomheden, der senere blev til EVA Transport, blev etableret af Leif J. Jørgensen på arbejdernes kampdag i 1949. Forklaringen på de tre hjul er, at kørslen foregik med Nimbus motorcykler med sidevogn.
I dag er motorcyklerne for længst skiftet ud med tungere transportmateriel. Adressen på Vesterbro i København blev i midten af 60’erne flyttet til Herlev, hvor virksomheden stadig hører hjemme.
Men i de sidste par år er EVA Transport A/S biler og chauffører og deres medhjælpere blevet styret fra et skrivebord hos storkunden Brønnum, der er en af Danmarks største grossister inden for udstyr til restauranter og industrikøkkener.
- Kørslen for Brønnum udgør en stor andel af vores virksomhed, og så er det praktisk, at vi sidder her og styrer bilerne og personale. Det gør det hele lidt nemmere, når man får direkte besked, end hvis kommunikationen foregår over telefonen. Så planlægger vi også deres kørsel og vi kan være stand by, hvis der lige pludselig er brug for en ekstra bil, fortæller Martin Gerlev, der er ansvarlig leder i EVA Transport A/S.
Telefon EVA 8731Navnet EVA Transport blev valgt af Kay Jørgen Larsen, der overtog virksomheden i 1959. Inspiration kom fra navnet på den københavnske telefoncentral, som selskabet oprindeligt var tilknyttet. Han er også manden bag firmaets usædvanlige logo: en blå elefant, der sidder på ladet af en lille lastbil med en storsmilende chauffør bag ruden.
- Han var vild med elefanter og fik en tegner til at lave logoet, forklarer Martin Gerlev.
Der har så vidt vides aldrig stået elefanter opført i et af EVA Transports fragtbreve. Men et gulnet sort-hvid foto på virksomhedens hjemmeside afslører, at mindst et eksotisk dyr har trillet en tur på ladet af en af EVA Transports lastvogne.
- Det er en giraf, som blev kørt fra Frihavnen til Zoologisk Have, fortæller Martin Gerlev og tilføjer med et glimt i øjet.
- Det var før min tid.
Virksomheden ejes i dag af John Lindof, der overtog EVA Transport A/S i 1991, da han ønskede at kombinere transportvirksomheden med sin anden virksomhed Herlev Serviceudlejning. Der foregår stadig et tæt samarbejde mellem vognmandsforretningen og serviceudlejning, selv om disponeringen er flyttet et par hundrede meter væk til Brønnum.
Til sammen beskæftiger vognmandsforretningen og serviceudlejningen omkring 25 medarbejdere, hvoraf 15 er beskæftiget med vognmandsaktiviteterne. Der køres med to mand på de biler, der leverer køkkenudstyr.
- Det startede som central for indlejede vognmænd. Men efterhånden købte vi flere og flere biler selv, og i dag har vi kun fem indlejede vognmænd tilbage, fortæller Martin Gerlev.
Han startede selv med at køre som indlejet vognmand for EVA Transport midt i 90’erne, men valgte for fem år siden, at gå ind som ansvarlig leder i virksomheden.
Liftbiler og kranlastvogneVognparken består af 12 biler. Seks lastvogne med kasser og lift. Heraf tre på 8 tons totalvægt og to på 18 tons totalvægt. Dertil kommer to Toyota HiAce, der anvendes til lettere budkørsel.
Som noget relativt nyt, råder EVA Transport over fire kranbiler, der primært kører for tømmerhandler. Et forretningsområde, som virksomheden kastede sig over for tre-fire år siden.
- En af kranbilerne står stille i øjeblikket, fordi vi mangler en chauffør. Det er ikke let at finde kvalificerede kranlastvognschauffører i øjeblikket, fortæller Martin Gerlev.
Siden tidernes morgenEVA Transport A/S har omtrent kørt for køkkengrossisten Brønnum siden starten og virksomheden har oparbejdet en betydelig ekspertise inden for transport af køkken- og restaurationsmaterialer. En ekspertise, der også har tiltrukket andre leverandører til restaurationssektoren.
- Vi har kørt for Brønnum siden tidernes morgen men kører også for en række mindre firmaer på området. Typisk fordi deres ejere eller ledende medarbejdere kender os i forvejen, forklarer Martin Gerlev.
EVA Transport har også kunnet drage gavn af erfaringerne på køkkenområdet på beslægtede transportopgaver. Derfor fylder teknikkørsel med computere og andet kontorudstyr også pænt i ordrebøgerne.
- Vi har kørt meget for det, der i dag hedder CSC, hvor vi kørte med servere. I gamle dage vejede de ofte 300-400 kilo. Vægten er faldet til omkring 50-60 kilo i dag. Vi har også en del aktiviteter inden for flytning. Tidligere gjorde vi en del i flytning for private, men i dag begrænser vi os til erhvervsflytninger.
Mange tunge løftMartin Gerlev lægger ikke skjul på, at netop rekrutteringen af chauffører i øjeblikket repræsenterer en stor udfordring for virksomheden, selv om mange medarbejdere har mange års ansættelse i virksomheden bag sig.
Martin Gerlev har været i virksomheden i 11 år.
- Folk har det med at blive hængende her, klukker Martin Gerlev.
Når EVA Transport A/S har været gode til at fastholde medarbejderne, så skyldes det et godt og rart arbejdsklima, men også at virksomheden er bevidst om, at det kræver en særlig ekspertise at køre med køkkenmaskiner og teknikudstyr.
- Der er mange tunge løft, og det kræver, at man ved, hvad man har med og gøre. Man kan ikke bare komme ind fra gaden og springe ud i det. Vi lærer selv folk og prøver at bevare den store erfaring, der er opbygget gennem årerne, fortæller Martin Gerlev.
Indførelsen af kranbiler betyder dog, at man i stigende grad bruger kranerne til at hejse ting ind og ud af vinduer.
EVA Transport A/S tilbyder også lagerhotelydelser med egne lagerfaciliteter i Herlev-området.
Som det kommerSelv om den stigende trængsel på vejene i og omkring København er hverdag for EVA Transport, så tager Martin Gerlev problemet med ophøjet ro.
- Det må vi tage som det kommer. Der er jo ikke så meget, vi kan gøre ved det, siger Martin Gerlev.
De skærpede sanktioner på køre- og hviletidsområdet har ikke berørt EVA Transport i synderlig grad.
- Vi kører mest på Sjælland, så det påvirker os ikke ret meget. Men det er selvfølgeligt noget vi er opmærksomme på, når vi sender chauffører ud på længere køreture.
Martin Gerlev var oprindeligt civilarbejder på Orlogsværftet på Holmen i København. Da værftet lukkede, greb han chancen og blev omskolet med stort kørekort og startede som selvkørende vognmand.
Martin Gerlev har dog ikke helt opgivet forbindelsen til det maritime liv. En pæn del af fritiden tilbringer han på en stor motorbåd, der har kajplads ude i fiskerihaven ved den gamle Kalkbrænderihavn.