Tysk bremse på Europa
De tyske delstater erklærer modulvogntog for Verboten
Af Finn Bruun & Lars Lassen
Der blev sat en solid tysk kæp i hjulet på håbet om modulvogntog på Europas veje, da transportministrene for de 16 tyske forbundslande mødtes 10. oktober i Merseburg.
Et flertal på 10 mod seks besluttede, at man ikke ville tillade modulvogntog i Tyskland.
Officielt skyldes den nedadvendte tommelfinger frygt for trafiksikkerheden, og at mange tyske broer ifølge eksperterne ikke er stærke nok til at bære de op til 60 tons tunge modulvogntog.
Reelt har frygten for tab af chaufførarbejdspladser sammen med modulvogntogenes forbedrede konkurrenceevne i forhold til jernbane og flodskibstrafikken – der i forvejen har mere end svært ved at konkurrere med lastbilerne – også spillet en betydelig rolle.
Konsekvensen er, at svenske, finske, danske og hollandske modulvogntog reelt stopper ved landegrænsen. Dermed går den enorme og stadigt voksende internationale lastvognstrafik glip af et tiltrængt løft på effektivitet, miljøvenlighed og trafikbelastning.
Kræver EU-indgrebHTS-direktør Michael Svane anser det tyske nej til modulvogntog for et alvorligt tilbageslag for europæisk transport. Han vil derfor bede den danske transportminister tage sagen op i EU.
- Jeg ser beslutningen som et stort tilbageskridt for hele transportsektoren i Europa. Men jeg er i og for sig ikke synderlig overrasket. Det er en trist udvikling for den transportpolitiske dagsorden i EU og samtidig et farvel til væsentlige reduktioner af C02, samt en hurtig og effektiv løsning af dele af trængslen på de tyske motorveje, siger Michael Svane til Trans Inform.
Ærgerligt og dumtI Dansk Transport & Logistik vurderer cheføkonom Ove Holm, at det eneste de tyske trafikministre har opnået er at forsinke modulvogntogenes indtog på de tyske veje.
- Det er ærgerligt og dumt, at 10 ud af 16 tyske delstater har sagt nej til modulvogntog. De kommer til at gøre beslutningen om, hvis trafikken i fremtiden skal kunne afvikles i Tyskland, siger Ove Holm.
Han påpeger, at både EU-Kommissionen og brancheorganisationer er positive over for de miljøvenlige modulvogntog.
- Tyskland må bøje sig før eller siden. Først og fremmest fordi deres eget vej- og banenet ikke kan følge med til væksten i trafikken. Det vil simpelthen blive et borgerkrav i Tyskland, spår Ove Holm.
Kattelem på klemTrafikministrene fra de 16 tyske forbundslande har dog ladet en lille – næsten mikroskopisk – kattelem på klem. De meget begrænsede pilotforsøg, der foregår med modulvogntog (25,25 meters længde, men kun 40 tons totalvægt i modsætning til den normale totalvægt på modulvogntog i eksempelvis Sverige på 60 tons) i tre tyske delstater får lov til at fortsætte, indtil forsøgsperioden udløber. Samtidig skal erfaringerne fra de tre forsøg og en række uvildige rapporter om modulvogntog, overlades til EU-Kommissionen.
Dermed har de 16 trafikministre erkendt, at det sidste ord om modulvogntog på tyske nummerplader ikke er sagt endnu.
Men det er tvivlsomt, at Forbundsregeringen i Berlin vil forsøge at gennemtrumfe en national lovgivning, der tillader modulvogntog i Tyskland. En sådan lov skal ikke blot godkendes i Forbundsdagen, men også af den tyske rigsdags andetkammer: det såkaldte Forbundsråd, der udgøres af repræsentanter for de tyske forbundslande.
Det danske forsøg med modulvogntog, der formentlig først bliver en realitet i efteråret 2008, berøres ikke direkte af det tyske nej.
Men håbet om på længere sigt at kunne anvende de effektive vogntogsløsninger i international trafik er sat flere år ud i fremtiden.
Nordeuropæisk enklaveI DTL fastholder cheføkonom Ove Holm et positivt udsyn på sagen.
- Modulvogntog giver i sig selv god mening i Danmark, og især fordi vi vil kunne køre Danmark, Sverige, Finland og måske snart også Norge. Det område kan meget vel tænkes at blive større med tiden. De mest positive delstater i Tyskland ligger i Nordtyskland, og man kunne forestille sig, at modulvogntog kom til at køre i Skandinavien, Nordtyskland og Holland og så senere resten af Europa. Modulvogntog i hele Europa burde kunne køre inden for få år, vurderer Ove Holm.
Ove Holms vision står dog i skyggen af udbredt uenighed om hvad et modulvogntog er for en størrelse. De svenske forbillede bliver forvansket i de forskellige landes nationale lovgivning. I Tyskland havde man inden Forbundslandenes nej delvist lagt sig fast på en model med 25,25 meter lange vogntog, men med samme totalvægt som almindelige lastvognstog: 40 tons. I Holland – hvor kan i et storskalaforsøg kørte med 25,25 meters længde og 60 tons totalvægt – vil man nu begrænse totalvægten til 50 tons.
I Danmark har man ganske vist bevaret de overordnede mål på 25,25 meter og 60 tons totalvægt. Men de danske regler er begrænset til ganske få vogntogskombinationer.
Det er tydeligt, at der er behov for en fælles EU-standard, hvis modulvogntogene for alvor skal have lov til at folde sig ud på Europas veje – spørgsmålet er så, hvor mange år det tager.