Store krav både fra kunderne og omverdenen
Lavere CO2 udslip og mindre rullemodstand er to af de store udfordringer i dækproduktionen
Af Finn Bjerremand
At producere et moderne dæk til en bus eller en lastvogn, er en særdeles svær opgave, når man skal leve op til alle de mange nye udfordringer.
Vognmænd og lastbilejere ønsker begribeligvis, at deres nye dæk, både skal være brændstoføkonomiske (lav rullemodstand), kunne køre mange kilometer, have en lav egenvægt, et lavt støjniveau og samtidig både have et godt vejgreb under alle forhold og en god bæreevne.
Men ikke nok med det. Der er også et ønske om et højt komfortniveau. Så producenterne af dækkene har adskillige faktorer at tage hensyn til.
Continental, der er nr. tre på dæk til erhvervskøretøjer i Europa, har over de seneste par år lanceret flere nye dækserier, specificeret til forskellige køretøjer og kørselsmønstre, hvor man også har haft miljøaspektet med i både produktionen af dækket og ved dækkets liv ude på vejen.
Når alt tages i betragtning kan man udtrykke, at dækket befinder sig inde i en diamant med flere sider, hvor man ikke kan trække i et af hjørnerne uden at påvirke de andre forhold, og det er faktisk umuligt at forbedre alle
egenskaber væsentlig på en gang.
Store forbedringerGennem et mangeårigt udviklingsarbejde har Continental, dog nået store mål, hvor man har reduceret udslippet væsentligt samtidig med, at dækkene også er forbedrede på de andre felter.
I perioden fra 2002 og til 2007 har Continental opnået et formindsket udslip på mere end 30 procent, og målet for de næste fem år ligger fast: Der skal ske en yderligere reduktion på 5 procent - hvert år, vel at mærke.
Udviklingen betyder også, at dækforbrugerne mere end nogensinde tidligere bør kende det nøjagtige dækbehov og derefter montere specifikke dæktyper, som er tilpasset opgaven.
Når det drejer sig om vinterdæk, sondrer man f.eks. mellem styrende aksler, drivhjul og traileraksler. Continental har bl.a. produceret vinterdæk siden 1937, og i 1955 kom betegnelsen M+S også til lastvogne.
Også komponenterSom noget forholdsvis nyt er Continental også med på produktion af komponenter til vitale dele i køretøjer. Det drejer sig om bremsekomponenter, elektroniske bremsesystemer og telematik.
På en liste over de største leverandører af bilkomponenter er Conti/SiemensVDOkoncernen til sammen nr fem. (Conti har købt SiemensVDO men afventer lige nu EU's godkendelse af handlen)
Blandt vigtige komponenter, som er på vej, er nye typer af trådløse dæktrykskontrolsystemer, der løbende kan informere føreren om det øjeblikkelige tryk i dækket.
Der er nemlig rigtig mange penge at spare ved altid at køre med det korrekte dæktryk. Især på store lastvognstog med mange hjul, bliver det virkelig hurtigt til mange penge. Besparelsen er jo ikke bare i penge, men også i dieselforbrug, så derfor bliver udslippet også mindre. Det øget behovet for at få udviklet velfungerende kontrolsystemer.