Ja, nej, har ikke tid
Vi har spurgt en række vognmænd og transportvirksomheder af forskellig størrelse om, deres mening om DTL’s initiativ til ny arbejdsgiverforening. Reaktionerne er lige så forskellige som virksomhederne - der er ingen klar tendens, men synspunkterne er spændende læsning og fortæller ikke så lidt, om hvad det handler om i branchen – læs hvad de forskellige har tænkt sig at gøre
Kun én: ATL
Thorkil Andersen, adm. Direktør Frode Laursen A/S, Hinnerup:
- Vi tror, at ATL er bedst til at varetage overenskomstforholdene inden for transportbranchen ud fra den erfaring, vi har med ATL’s overenskomst, og den service, vi har fået fra ATL. En anden ting er, at det i dag er ATL, som har forhandlingsretten overfor 3F, - og at de fremover også vil have det.
- På det overenskomstmæssige vil det både være dyrt og farligt at splitte arbejdsgiverne i to inden for den samme branche og dermed forringe forholdet til 3F:
Altså kun en arbejdsgiverforening: ATL.
- Vi mener, det er bedst, at transportbranchen står sammen både på det politiske og på det overenskomstmæssige, men ser det ikke som afgørende på nuværende tidspunkt, hvis det enkelte medlem får varetaget sine overenskomstmæssige interesser i ATL og sine politiske interesser i DTL.
- Omkring HTS’ forhold til DI er der ikke bestemt noget endnu. Hvis en sådan sammenlægning skulle komme på tale, vil vi tage stilling på det tidspunkt, men ser i øvrigt ikke ”et spøgelse” i DI og har erfaret, at DI har vist stor politisk indflydelse.
Melder sig ud af ATLVognmand Martin Granfeld Jensen, Farsø:
Vognmanden fra Farsø er i gang med at melde sig ud af ATL.
- Vi små vognmænd har ingen glæde af organisationen, - for jeg kan ikke se, hvad de gør for os. De sender os en masse papirer, som vi ikke kan bruge til noget som helst, og så får vi lov til at betale kontingent. Vi er bundet, fordi vi ellers ikke kan få rimelige forsikringer. Det er det eneste,vi har ud af det.
Martin Granfeld Jensen kører fortrinsvis lokalt med sand og grus, renovation samt korn og foderstoffer. Han har seks biler og omsatte sidste år for seks millioner kroner.
Vigtigt med det lokaleVognmand Svend Sørensen, Aage Sørensen A/S, Thorning
Aage Sørensen A/S, Thorning, er i dag medlem af ATL, DTL og ITD, men DTL’s nye arbejdsgiverforening er interessant på flere måder, og Svend Sørensen overvejer som følge heraf et skift.
- En væsentlig årsag er, at arbejdsgiverområdet i DTL’s nye forening vil blive lagt ud til DTL’s regioner, hvor der i dag sidder konsulenter, der er velkendt med forholdene i transportbranchen. I dag er det sådan, at alt foregår i København, og det er svært – især for mindre vognmænd - at blive hørt. Alene det at ringe til ATL gennem HTS’s omstilling er forbundet med store problemer.
- Jeg tror, det der er sket nu, er en naturlig konsekvens af den situation, vi har i transportbranchen i dag med organisatoriske problemer, splittelse og usikkerhed. DTL og HTS har ikke kunnet samarbejde. DTL har nu valgt Dansk Erhverv, og jeg tror, at det rent politisk er det rigtige sted at stå for vognmændene. ATL har igennem deres paraplyorganisation indledt forhandlinger med DI, som vi rent arbejdsgivermæssigt ikke har meget tilfælles med. Jeg tror derfor, at det der er sket nu er, hvad en bred front af de danske vognmænd igennem længere tid har efterlyst. Og hvis det er tilfældet, så er det også det rigtigste, selvom det er sandsynligt, at branchen fremover vil have to arbejdsgiverforeninger.
Vi har intet lært
- Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at vognmændenes arbejdsgiverinteresser i fremtiden skal varetages af to forskellige foreninger. Isoleret set, er det ikke en god idé, men det kan da godt lade sig gøre, og jeg tror højst der vil blive tale om nuanceforskellige i overenskomsterne. Begges aftaler skal under alle omstændigheder til sidst godkendes i Dansk Arbejdsgiverforening, hvilket i en vis udstrækning vil kunne sikre den nødvendige ensartethed.
- Men man må desværre sige, at tiden er stået stille for vognmændene. Rent organisatorisk er vi nu tilbage på samme sted som for femten år siden, da vi havde DV og VA, - vi har intet lært.
Der er stadig organisatoriske problemer og splittelse. DTL’s nye arbejdsgiverforening vil være interessant for mange små vognmænd, mens de store transportvirksomheder vil søge sammen i ATL. Afstemningsreglerne i ATL er baseret på lønsum, hvilket har medført, at det er de største transportudbydere i Danmark, der suverænt bestemmer, hvad der skal gennemføres i arbejdsgiverforeningen.
Til gavn for medlemmerne
- Arbejdsgiverforening er en god ting, både fordi vi har konfliktfonden, der kan være et plaster på såret, hvis vi kommer i konflikt, og feriekortordningen. Så alt i alt er jeg godt tilfreds med at stå i en arbejdsgiverforening, men den skal virke, og det skal være til gavn for medlemmerne, lyder det fra Svend Sørensen.
Aage Sørensen A/S i Thorning kører tankbiler, kemikalier og industrigods. I 2006 beløb nettoomsætningen sig til 18 millioner kroner, hvoraf de 25% var eksportkørsel til Tyskland, Holland og Belgien. Virksomheden har i dag 20 biler og 23 ansatte.
Ønsker mere konkret videnRise Transport A/S, Fredericia
Om DTL’s nye arbejdsgiverforening, der aktiveres 1. november i år, siger Dorthe Rise, der står for den administrative side af vognmandsforretningen i Fredericia:
- Som udgangspunkt mener vi, at al konkurrence er sund.
- Men vi ved faktisk ikke, hvad den nye arbejdsgiverforening står for. Vi fik det først at vide i sidste uge, da det pludseligt stod i Nyhedsbrevet, at den var på trapperne, og det kom helt bag på os. Vi havde heller ikke hørt rygterne om DTL’s initiativ, for vi er for længst holdt op med at lytte til, hvad der bliver sagt i vognmandsbranchen, - for det er tit kun negativ snak, som vi ikke har nogen glæde af.
- Men – grundlæggende – synes vi, at det er et godt initiativ, DTL er kommet med, og vi glæder os til at få noget mere konkret at vide, så vi kan vurdere mulighederne og tage stilling.
- I dag er vi er medlem af DTL og af ATL under HTS. Vi synes, det er et dyrt medlemskab, især fordi vi ikke har det store behov for arbejdsgiverforeningens støtte. Vi har kun haft brug for assistance et par gange, hvor vi har haft nogle problemer med chauffører, og hvor problemerne var for komplicerede til, at vi selv kunne løse konflikten.
Hvis tilbuddet er godt…
Men hvis den nye arbejdsgiverforening har et godt tilbud til vognmændene, så skal vi nok kigge på det.
Rise Transport A/S har 40 medarbejdere og 38 tilladelser. De spænder vidt og kører med industrigods, hårde hvidevarer og fødevarer – og mest i Danmark med enkelte internationale transporter. Omsætningen var i 2006 omkring 30 millioner kroner.
Godt tilfreds i dagVognmand Torben Bøgh ApS, Tange ved Gørding
- Jeg har slet ikke sat mig ind i det her, lyder det fra Torben Bøgh, - og jeg tror heller ikke, det kommer til at gøre den store forskel for mit vedkommende. Jeg betaler omkring 3.000 kroner om året for mit medlemskab af ATL, og selvom den nye arbejdsgiverforening skulle gå hen og blive for eksempel 10 procent billigere i medlemskontingent, så ville det jo ikke betyde, at jeg sparede mere end cirka 300 kroner. Det er småpenge, og det har slet ingen betydning her.
- Jeg er godt tilfreds med mit medlemskab af ATL, men jeg har aldrig brugt arbejdsgiverforeningen - og faktisk heller aldrig talt med dem. Jeg har hverken gode eller dårlige erfaringer og ved egentligt heller ikke, hvorfor jeg skulle skifte over til den nye forening.
- Lige hvad det angår, må vi nok konstatere, at jeg er typen, der følger med strømmen. Jeg går ikke så højt op i, om jeg betaler kontingent til den ene eller den anden arbejdsgiverforening. Vi skal jo bare være medlem et sted.
Vognmand Torben Bøgh kører sand og grus samt korn og foderstoffer.
Svært af få medarbejdere
Vognmandsforretningen har tre medarbejdere og tre biler. – Og så indlejer jeg fremmede vognmænd fra lokalområdet til at køre resten, siger Torben Bøgh. – Det er langt det letteste for mig, for visse dage skal jeg kun bruge en bil ekstra og andre dage måske helt op til syv eller otte. Det er meget mere fleksibelt at leje kapacitet udefra, for på den måde kan vi hele tiden tilpasse os markedet. Vi kører en god og positiv forretning i øjeblikket, men det er svært at få medarbejdere til transporterhvervet, så der er måske en risiko for, at udviklingen på sigt stopper lidt op. Hvis det sker, foretrækker jeg ikke at have så mange fastansatte.
Luk det heleOrla Christensen & Sønner A/S, Avedøre Holme
- Min mening om DTLs nye initiativ er, at det hele skulle lukkes ned.
Der sker intet derinde, og du får ikke noget for dit medlemskontingent. Selvom der er masser af problemer i vognmandsbranchen, de kan tage fat på, så kommer der ikke noget ud af deres indsats. De taler kun politikerne efter munden, men udretter ikke noget. Vi har en masse problemer i vognmandsbranchen, og har haft det længe. Men dem tager de ikke op. De gør intet, og folk må gå fra hus og hjem, fordi de kører 10 km for langt, - det hører ingen steder hjemme.
- Vi er knap 48 medarbejdere i forretningen. Vi har 37 tilladelser og 37 biler, hvoraf de fem er til entreprenørkørsel, resten er eksport-biler. Vi kører alle former for gods primært til Norge, Sverige og Tyskland og tilbagelægger omkring seks millioner kilometer på årsbasis i hele forretningen, - heraf står eksportkørslen for de fem millioner kilometer.
- I dag har organisationerne overlevet sig selv.
Ikke nok for pengene
Jeg var tidligere medlem af både ITD, DTL, ATL og Kjøbenhavns Vognmandslaug og betalte på årsbasis omkring 100.000 kroner i medlemskontingenter, - men vi fik ikke noget for pengene. Der er heller ikke noget, der kan få mig til at blive medlem af den nye arbejdsgiverforening, for jeg gider det ikke. Jeg kører solo, - jeg klarer mig selv. Men jeg synes, det ville være rart, hvis branchen kunne stå lidt mere sammen. Så synes jeg, vi skulle lukke ned og gå hjem på ferie alle sammen, for så kan det være, der endelig begyndte at ske noget, som kunne forbedre forholdene for vognmandserhvervet.
Jeg har ikke tidVognmand Ernst Mortensen, Kerteminde
- Helt ærligt: - jeg har slet ikke sat mig ind i det. Jeg har heller ikke tid til det, for der er så mange problemer og så meget arbejde lige nu, at det er helt umuligt at nå det.
- Vi er medlem af DTL og af arbejdsgiverforeningen ATL, men det er mest fordi jeg tror, det var et krav fra dengang vi kørte med levende dyr og sneplov for kommunen. Dengang mener jeg vi skulle være organiseret, for at få lov til at køre opgaverne. Og så er vi bare blevet hængende.
- Vi bruger ikke en arbejdsgiverforening, siger Ernst Mortensen, der har været selvstændig vognmand i 43 år. - Vi har syv biler og ti tilladelser, men vi bruger kun fire biler. Jeg har tre gode folk ansat, og så kører jeg selv. Jeg vil helst kun køre med de fire biler og sælge resten.
Tjener gode penge
- Der er fart på, og det går i øvrigt godt i forretningen. Vi har aldrig tjent så mange penge som vi gør lige nu, - og det er helt vildt, slutter vognmand Ernst Mortensen, der i dag kører bygge- og anlægsopgaver fortrinsvis på Fyn men også andre steder i landet.