23948sdkhjf

Korte ture og megen kø-kørsel koster

Treakslet trækker i Euro 5 udgave til containerkørsel i hovedstadsområdet kræver sin daglige dosis af diesel og AdBlue

Treakslet trækker i Euro 5 udgave til containerkørsel i hovedstadsområdet kræver sin daglige dosis af diesel og AdBlue



Af Finn Bjerremand

Dieselforbrugs-tallet på den nye Volvo FH440 i Euro 5 udgave, som chauffør Pia Adamsen kører med hos Dania Trucking AS i København, er påvirket af megen kø-kørsel.

Pia Adamsen, der ellers er meget glad for sin nye Volvo, siger til Trans Inform, at hun synes, at brændstofforbruget burde være bedre.

Vognen er kørt til, og i måleperioden har der været en del kørsel med tomme containere.

Omkring hovedstadsområdet er der normalt både meget kø-kørsel og mange korte ture – dette giver en alt for høj tomgangsprocent, som ikke lige frem plejer at pynte på forbrugstallet

Stærkt trafikeret

Når der køres på motorveje er det ofte stærkt trafikerede motorvejs-strækninger, hvor kø-kørsel er en daglig foreteelse. Det er heller ikke med til at fremme økonomisk kørsel.

Pia Adamsens Volvo, er bl.a. udstyret med I-shift, som også bør være en besparelsesfaktor på brændstofsiden.

Kørsel i Jylland

Hos Dania Trucking i Århus har man en helt tilsvarende Volvo FH440, der på en dags måling kører omkring 3,50 km pr. liter dieselolie.

Dette forhold skyldes ganske enkelt at man på lange stræk i Jylland kan holde en god konstant fart uden for megen kø-kørsel, når ikke man lige er i Trekantsområdet eller indenfor byzonen i Aarhus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081