Korte ture og megen kø-kørsel koster
Treakslet trækker i Euro 5 udgave til containerkørsel i hovedstadsområdet kræver sin daglige dosis af diesel og AdBlue
Af Finn Bjerremand
Dieselforbrugs-tallet på den nye Volvo FH440 i Euro 5 udgave, som chauffør Pia Adamsen kører med hos Dania Trucking AS i København, er påvirket af megen kø-kørsel.
Pia Adamsen, der ellers er meget glad for sin nye Volvo, siger til Trans Inform, at hun synes, at brændstofforbruget burde være bedre.
Vognen er kørt til, og i måleperioden har der været en del kørsel med tomme containere.
Omkring hovedstadsområdet er der normalt både meget kø-kørsel og mange korte ture – dette giver en alt for høj tomgangsprocent, som ikke lige frem plejer at pynte på forbrugstallet
Stærkt trafikeretNår der køres på motorveje er det ofte stærkt trafikerede motorvejs-strækninger, hvor kø-kørsel er en daglig foreteelse. Det er heller ikke med til at fremme økonomisk kørsel.
Pia Adamsens Volvo, er bl.a. udstyret med I-shift, som også bør være en besparelsesfaktor på brændstofsiden.
Kørsel i JyllandHos Dania Trucking i Århus har man en helt tilsvarende Volvo FH440, der på en dags måling kører omkring 3,50 km pr. liter dieselolie.
Dette forhold skyldes ganske enkelt at man på lange stræk i Jylland kan holde en god konstant fart uden for megen kø-kørsel, når ikke man lige er i Trekantsområdet eller indenfor byzonen i Aarhus.