23948sdkhjf

Hirtshals er på toppen

Af Finn Bruun Større færgeleje og nyt transportcenter til 100 mio. kr., der samler service omkring vare- og godshåndteringen ved EU's nordlige grænse og transporten til Norge og Nordatlanten – Stor trafikstigning til Norge

Af Finn Bruun

Større færgeleje og nyt transportcenter til 100 mio. kr., der samler service omkring vare- og godshåndteringen ved EU's nordlige grænse og transporten til Norge og Nordatlanten – Stor trafikstigning til Norge



For anden gang indenfor tre år er Hirtshals Havn i gang med at forlænge Færgeleje 1, så lejet kan anløbes af stadig større færger, herunder ikke mindst de nye superspeed-færger fra Color Line, som er 211 meter lange.

Samtidig regner man i Hirtshals med, inden der er gået et år, at stå færdig med Hirtshals Transport Center, der i nært samarbejde med Hirtshals havn, skal samle al service til de tusindvis af lastbiler, som fragter varer og gods mellem Norge og Island og Færøerne.

Og der er nok at se til: Norgestrafikken med færger til Kristiansand, Larvik, Bergen, Stavanger og Langesund befordrer årligt 450.000 personbiler og 130.000 lastbiler.

Og når Color Line i løbet af i år og næste år indsætter to nye Superspeed færger øges kapaciteten med 190 procent.

Det betyder altså, at mindst 130.000 lastbiler skal altså toldbehandles i Hirtshals og det skal se i transportcentret, som allerede har fået sin egen forkortelse: HTC, Hirtshals Transport Center.

Centerchef Tonni Sørensen hæfter sig ved, at rederierne – både Kystlink og Color Line investerer stort også i forventning om betydelige stigninger i godsmængderne.

- Vi taler jo om en fordobling i godsmængderne frem til 2025, og vi har ikke set toppen endnu, siger han og nævner, at Hirtshals ud over de fem store norske havne også betjener Nordatlanten, ligesom det ikke kun drejer sig om færgetrafik men også containere og ro/ro.

Fragtafdeling

I øjeblikket foregår toldbehandlingen fra midlertidige lokaler, men tolden kommer med i centret ind i tidssvarende permanente omgivelser, og den bygning, som nu opføres, giver samtidig plads til speditionsvirksomheder og færgerederiernes fragtafdelinger. Den skal tillige rumme faciliteter til de mange chauffører, der passerer Hirtshals.

- Når land- og søtransport skal spille sammen stiller det store krav til service – ikke mindst ved overgangen fra den ene transportform til den anden. Det behov dækkes bedst tæt på overgangsstedet – altså lige der hvor HTC ligger, siger Tonni Sørensen

Hirtshals Transport Center kommer til at ligge kun to kilometer fra selve Hirtshals Havn, så man er tæt på at være en del af havnen – men uden at optage kajplads. Det er en løsning, som bifaldes af transportvirksomhederne, oplyser Tonni Sørensen, som fremhæver betydningen af, at det 80.000 store område til HTC netop ved EU's nordlige kontinentgrænse letter overgangen mellem transportformerne.

På centret kan man klare både billettering og toldpapirer, så man kun behøver have ét stop.

- I dag, hvor man har så stramme køre- hvile-tidsbestemmelser, er det ekstra vigtigt, at man kan få så stor en effektivitet som muligt ud af køretiden, og her kan vi hjælpe med at gøre det hele mere smidigt, siger Tonni Sørensen, som forventer, at transportvirksomhederne vil lægge vægt på den ekstra service, som Hirtshals kommer til at tilbyde.

Forlænget færgeleje

Det igangværende udvidelses-arbejde med færgelejet, gør det muligt at besejle lejet med Color Lines nye 211 meter lange Superspeed-færger. I den sammenhæng forlænges færgelejet ved at etablere en såkaldt duc d’Albe – der er en cylinder med en samlet højde på knap 20 meter og en diameter på 15 meter – i forlængelse af det eksisterende færgeleje. Duc d’Alben etableres med en jernvæg i siden, og en betonkonstruktion i toppen.

Ud over bygninger kommer der truckdiesel-anlæg og P-opmarchplads på et 20.000 m² stort område. Der skal opføres otte tank-øer til fire benzin- og olieselskaber.

- Vi skylder transportørerne, at de kan klare deres arbejde under gode forhold. Det skal ske rationelt og hurtigt. Chaufførerne skal have mulighed at passe deres biler og gods, men også sig selv i ordentlige omgivelser, siger centerchef Tonni Sørensen og påpeger, at der allerede i 1. etape etableres velfærdsfaciliteter i forbindelse med speditions- og billetkontorer.

Trailerservice

I etape 2 bygges der et 1.200 kvm værksted, hvor Dansk Trailer Service kan foretage reparationer, service og syn af lastbiltrailere. I 3. etape, som indledes i 2008 skal der bygges cafeteria, kiosker og butikker.

- Der er endnu ikke sat startdato på etape 4 - et fragtcenter eller et lagerområde.

Vi overvejer i øjeblikket, hvilke varer, der skal satses på. Mulighederne er tør-, køl og frostvarer. I den etape skal der også opføres en vaskehal til lastbilerne, oplyser centerchefen, som tilføjer, at entreprenøren er gået i gang med 1. etape. HTC-området ved Hirtshals-motorvejen E 39’s nordlige afkørselsvej ventes fuldt udbygget inden for de nærmeste fem år. Så er der investeret omkring 150 mio. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078