Canter med kanter
Den nye Mitsubishi Fuso Canter er bedre end forgængeren, men den kunne være endnu bedre
Af Lars Lassen
Den nye Mitsubishi Canter er på en lang række områder et mere behageligt bekendtskab end forgængeren, set med chaufførøjne.
Canter modelprogrammet består af fire vægtklasser fra 3,5 ton over 5,5 og 6,5 ton op til 7,5 ton. Udefra har Canteren fået et mere moderne look. Det gælder også inde i kabinen, hvor designet i lys grå plastik er blevet både pænere og bedre ergonomi. Gearskiftet er flyttet op på midterkonsollen, hvilket gør det lettere at krydse kabinen. Der er også tilføjet mere aflægsplads.
Mitsubishi Fuso oplyser, at chassisrammen er forstærket i forhold til forgængeren.
Der kan vælges mellem to common rail dieselmotorer, som naturligvis lever op til Euro 4 standarden.
Transport-Tidendes test af en Canter på 3,5 tons totalvægt med 145 hk motor viser at kraftoverskuddet er rimeligt. Desværre virkede motor og gear ikke særligt velafstemt. Især nedgearing for at motorbremse voldte problemer og trods ihærdige forsøg nåede jeg aldrig at komme på god fod med gearskiftet.
Sammenligner man Canter med lignede køretøjer som Nissan Cabstar/Renault Maxity, så vinder Canteren på bedre plads i kabinen, men mere kabinestøj og lidt mere slatne køreegenskaber trækker ned. Sammenligner man med store van-kørtøjer som Sprinter, Daily eller Jumper/Boxer/Ducato trekløveret, så virker Canteren trods mange forbedringer noget bedaget. Canteren er dog stadig et meget robust køretøj.