Robust pickup fra Ford
Ford Ranger er endelige kommet til Danmark
Af Lars Lassen
Det er et år siden Ford Motor præsenterede den nye Ranger for skandinaviske motorpresse i Sverige. Men det har trukket ud med at få den robuste pickup til Danmark. Dels fordi markedet for pickup’er var begrænset herhjemme, og så kunne Mazda sælge den tilsvarende Mazda BT50, der produceres på samme fabrik i Thailand, til mere attraktive priser.
Men Ford Motor i Danmark har – formentlig stærkt inspireret af afgiftsomlægningen i maj – nu endeligt hentet Ranger til Danmark.
Pickup’er kan nemlig fortsat indregistreres til den lave 30 procents afgift, som ellers er forbeholdt kassevogne og varevognschassiser.
To versionerDen nye Ranger har fået et mere poleret udseende og en mere komfortabel kabine end forgængeren. En af de mest markante forbedringer er støjisoleringen, der i den nye Ranger knækker brodden af motorstøjen. Til gengæld kan man høre både dæk og vindstøj.
Rattet kan kun indstilles i højden, men de fleste kan finde en komfortabel og sikker kørestilling ved at indstille det glimrende førersæde, der yder god ryg og sidestøtte.
Designet i kabinen er også blevet mere tidssvarende, selv om det stadig er en anelse konservativt. Ergonomien er dog god og betjeningen og instrumenteringen let og overskuelig.
Ranger leveres i to karosseriversioner – en såkaldt Rap Cap med to døre og en Dobbelt Cab med fire døre.
Mange musklerMotoren er en 2.5 liters Duratorq, der giver den nye Ranger et rigeligt kraftoverskud – også til læs på krogen. Ydelsen er 143 hk og drejningsmomentet på 330 Nm.
Affjedringen er glimrende og klarer på asfalt og hulvej uden at kny. Men Rangeren er rigeligt retningsstabil på fast vej, og det kræver ekstra arbejde ved rattet, hvis man kommer lidt for hurtigt ind i en skarp kurve. En detalje, der viser at Rangeres køreegenskaber ikke helt er fulgt med udviklingen på offroader området.
Som på andre pickup’er pynter det på køreegenskaberne, at der kommer vægt på ladet. Men køres en ulæsset Ford Ranger fornuftigt, så er risikoen for at tabe bagenden minimal i normalt dansk føre. I snevejr eller det der er værre kræver det i sagens natur ekstra opmærksomhed.
Off roadFord har valgt en klassisk 4X4 drivlinie, med en lille gearvælger til valget mellem 2-hjulstræk og 4X4 i henholdsvis høj og lav udveksling. Gearkassen har fem fremadgående gear og fungerer glimrende.
Ved 4X4 låses udvekslingen mellem for- og bagaksel automatisk. Der er ikke nogen differentialespærre, men Ranger klarer sig ganske overbevisende i terræn. Her skal nævnes at toppen af midterkonsollen er udstyret med både kompas og krængnings indikatorer, så føreren kan se, når bilen nærmer sig grænsen for det tilrådelige.
Med en nyttelast på den rigtige side af en tons plus helt op til tre tons maksimalvægt på traileren er Ford Ranger et ganske seriøst bud på en robust og pålidelig arbejdsbil for entreprenører, håndværkere og montører.