Adræt italiensk bjergged
Den længe ventede firehjulstrukne udgave af Iveco Daily er endelig på vej ud på de europæiske veje
Af Lars Lassen
MILANO – Det er halvandet år siden verdenspressen fik det første glimt af 4X4 versionen af Iveco Daily i maj 2006, da Iveco introducerede den nye Daily. Men selv om Daily 4X4 var udstillet på HI-messen i Herning i september, så var det først i starten af oktober, at Iveco lod repræsentanter for europæisk motorpresse dreje tændingsnøglen.
Det foregik på en motocross bane uden for Milano, hvor den nye Offroader Daily havde rigelig lejlighed til at vise, hvad den kan.
En omkring 40 graders stigning på små 100 meter i højden klarede den uden at kny – i lavt gear naturligvis – selv om der var lastet op til max. Det gælder for både 3,5 tons og 5,5 tons modellerne. Iveco markedsførte den gamle Daily med automatiseret gearskifte under navnet Agile. Men tilnavnet, der betyder adræt, ville være langt mere passende på denne lille italienske bjergged.
Hvad enten det var mudrede hulveje, vandhullet eller de mange andre krogede, glatte og knoldede forhindringer på motocrossbanen, så tyggede Daily 4X4 sig igennem banen uden at kny.
Efter køreturen er man ikke i tvivl om, at Iveco har designet et robust og arbejdsvilligt muldyr til offroad arbejde af omtrent enhver slags.
Der var ikke lejlighed til teste Daily 4X4 på fast vej ved præsentationen, så det er uvist, hvor elegant bilen klarer sig på asfalt.
Den maksimale vadedybde er opgivet til 70 centimeter.
Kræfter og spærreMotoren er topmodellen fra Daily-programmet, en 4-cylindret 3.0 liters commonrail diesel med variabel turbo, der yder 176 hk og 400 Newtonmeter, der ydes fra 1250 til 3000 omdrejninger.
Et solidt og bomstærkt kraftværk, der for alvor får lov til at vise, hvad det kan i Daily 4X4.
Motoren opfylder naturligvis Euro4 standarden og er udrustet med partikelfilter.
Kræfterne overføres via en 6-trins ZF 6S400 gearkasse til Ivecos egen udvekslingsgear til det permanente 4-hjulstræk.
Kraftfordelingen er 32 procent til forakslen og 68 procent af kræfterne til bagakslen.
Der er naturligvis differentialespærre som standard til offroad kørsel – her kan vælges mellem spær på alle fire hjul eller kun på bagakslen. Det er endda som en option, muligt at få leveret Daily 4X4 med differentialespærre, hvor man kan vælge kun at spærre forakslen.
Differentialet styres med simple trykknapper på mellemkonsollen.
Der vælges mellem højt og lavt gear med en klassisk ekstra gearstang. En tredje gearstang tillader at ændre på fordelingen af trækkræfterne mellem for og bagaksel.
Modsat den det almindelige 6-trins gearskifte, der er af joystick typen og monteret på mindterkonsollen som i den almindelige Daily, så sidder de to ekstra gearstænger monteret i gulvet til højre for føreren.
Det er muligt at få Daily 4X4 leveret med mekanisk kraftudtag som ekstraudstyr.
Bort et fra disse detaljer, så ligner Daily kabinen sig selv. Den sidder bare en god halv meter højere end på almindelige Daily. Det gør ind og udstigningen til lidt af en udfordring. Iveco har ganske vist forsynet Daily 4X4 med et særligt fodtrin, men der er ingen håndtag i dørkarmen. Her er chaufføren henvist til at gribe i rattet eller armlænet i døren. Det vænner man sig formentligt hurtigt til, men det virker umiddelbart lidt skrabet.
Mål og vægtDaily 4X4 leveres som nævnt i to grundversioner: en 3,5 tons model 35S18W og en 5,5 tons model 55S18W. Der kan vælges mellem to akselafstande 305 centimeter og 340 centimeter. Endelig kan begge leveres med enten single- eller double kabine.
Single Cab versionen har i 3,5 tons udgaven en nyttelast – når fører og brændstof er trukket fra – på omkring 1.000 kilo. Men i mandskabsvogns-versionen er nyttelasten nede på omkring 750 kilo. Da 5,5 tons versionen kun vejer ganske få kilo mere end 3,5 tons versionen af Daily, går den højere totalvægt næsten rent til højere nyttelast.
Forskellen på de to vægtversioner skyldes primært, at 5,5 tons versionen har en kraftigere affjedring. Iveco har valgt en simpel og robust affjedring med bladfjedre på både for- og bagaksel.
Der er skivebremser på forakslerne og tromlebremser på bagakslen.
Daily 4X4 er naturligvis udstyret med CAN-bus systemet lige som sin lillebror, hvilket letter monteringen af elektrisk og elektronisk ekstraudstyr.
På danske vejeIveco betegner selv Daily 4X4 som et højt specialiseret nicheprodukt, men påpeger, at der er et stigende marked for den slags værktøjer hos professionelle brugere. Det gælder utvivlsomt også i Danmark, selv om offroad-forholdene er mere ’civiliserede’ end i andre europæiske lande med en mere udfordrende geografi.
Daily 4X4 er i dansk optik først og fremmest interessant for brugere i entreprenærbranchen, til autohjælp og måske for reparatører af højspændingsmaster, vandboringer eller vindmøller – ting, der ofte befinder sig uden for alfarvej.