En stærk spiller i vækst på Asien-trafikken
Finnair Cargo har nu besluttet sig for at gå med i Cargo 2000 – og kommer dermed i gruppe med omkring 60 luftfartselskab, speditører, ground handling selskaber, truckingselskaber og IT udbydere.
Af Herbert Nielsen
- Vi tror på, at opretholdelsen af kvalitet og kontrol over alle processer langs hele værdikæden vil være de nøglefaktorer, der vil bestemme over vores fragtvirksomhed nu og i fremtiden. Kun kvalitets-udbydere vil overleve i en stadigt hårdere konkurrence, og vi tror på, at Cargo 2000’s industrielle standarder vil være afgørende for vores evne til fortsat at betjene vore kunder på et højt niveau, siger Timo Riihimäki, Finnair Cargo VP global sales.
- Finnair Cargo’s deltagelse i Cargo 200 vil blive understøttet af implementeringen af vores nye IT system, der vil løfte vores kvalitet og hjælpe med til at styre vores voksende succes, især på trafikkerne mellem Europa og Asien.
Cargo 2000 er i stadig vækst. I august måned måltes kvaliteten ud fra en række parametre på 72,600 lane segments. Det var 18,888 flere end i samme måned 2006. Samtidig var antallet af route maps vokset til over 575,000 - 227,347 flere end i august 2006.
Et selskab i vækst..Og Finnair Cargo er rigtignok i vækst, især på trafikkerne mellem Europa og Asien: I september måned steg fragtmængderne på denne trafik med 23.3 procent til 5,820 tons ud af selskabets samlede fragtmængde, der ”kun” steg 6.5 procent til i alt 9,370. Asien-trafikken bidrog altså med mere end 50 procent af alle mængderne.
For årets første ni måneder er billedet det samme: Asien-trafikkens mængder gik op med 18.9 procent til 41,696 tons, mens de samlede mængder på alle segmenter steg med ”sølle” 2.4 procent til 71,125 tons. Asien-trafikken udgjorde altså ikke mindre end 59 procent!
Mindre fokusMens Asien-trafikken således fortsat boomer, er det gået ned ad bakke på andre markeder, hvor Finnairs fly og Finnair Cargo ikke sætter tilsvarende fokus. Det gælder trafikken på Europa, der er gået ned med 7.3 procent, og trafikken over Nordatlanten, der er faldet med 10.l procent, samt indenrigs-fragten, er der faldet med 13.5 procent.
Men – det er nok også på fragten fra Asien, snarere end i Europa eller indenrigs, der bringer skillinger i kassen..