23948sdkhjf

3F er ked af arbejdsgiver-splittelse

- Vi skal naturligvis ikke bestemme, hvordan arbejdsgiverne vælger at organisere sig, men vi har ingen interesse i, at man, som det nu ser ud til, vælger at skille sig op, siger den nyvalgte formand for Transportgruppen i 3F, Jan Villadsen.

- Vi skal naturligvis ikke bestemme, hvordan arbejdsgiverne vælger at organisere sig, men vi har ingen interesse i, at man, som det nu ser ud til, vælger at skille sig op, siger den nyvalgte formand for Transportgruppen i 3F, Jan Villadsen.



Af Finn Bruun

DTL har som tidligere omtalt i Danmarks Transport-Tidende meldt ud, at man her pr. 1. november danner sin egen arbejdsgiverforening i regi af Dansk Erhverv, således, at man både bliver en erhvervs-organisation (som DTL hele tiden har været) og en arbejdsgiverforening.

Det har affødt en lang række reaktioner fra vognmændene – både positive og negative og måske’er, mens f.eks. ITD og ATL har opfordret deres medlemmer til at slå koldt vand i blodet, idet den indgående overenskomst mellem ATL og 3F løber de næste tre år.

Det er den mislykkede fusion mellem HTS-A (arbejdsgivere inkl. ATL) og HTS-I interesseorganisations-delen), som har fået DTL og HTS/ITD til at gå hver sin vej i organisationstilknytning. DTL har valgt Dansk Erhverv som partner, men HTS har valgt Dansk Industri.

I dag er HTS både erhvervsorganisation og arbejdsgiver på transportområdet, mens DTL alene er interesseorganisation og derfor ønsker at få arbejdsgiverfunktionen for at have alle ”varer på hylderne”.

Men hvis nogen troede, at lønmodtager-siden ville gnide sig i hænderne over splittelse hos modparten, tager man fejl.

- Nej, vi ser helst, at det er to stærke og jævnbyrdige organisationer, som står overfor hinanden i en overenskomst-situation. Det giver de bedste aftaler og det bedste samarbejde, siger gruppeformand Jan Villadsen, 3F.

- Foreløbig sker der ingen forandringer. Vi forstår af udmeldingen fra DTL, at har de 3.200 medlemmer og heraf har vi overenskomst med ca. 2.000, som er medlem af DTL i kraft af dobbeltmedlemskab, hvortil kommer en række tiltrædelses-overenskomster, som er indgået lokalt.

- Så vi er kede af, at det ikke blev til noget med HTS-A-HTS-I samarbejdet, selv om vi jo ikke skal bestemme, hvordan arbejdsgiverne organiserer sig. Men hvis DTLs udmeldinger holder stik og hvis folk melder sig ud af ATL og over til DTL, så sker der jo en adskillelse. Det har vi oplevet før med VA (Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening) og DV (Danske Vognmænd), og det kom der ikke noget godt ud af., siger Jan Villadsen.

Forhandlingsretten

FDL vil ikke direkte tage stilling i spørgsmålet, men anbefaler, at man stille og roligt venter med at tage stilling.

- Der er jo god tid, næsten tre år, lyder der fra FDL, som opfordrer vognmændene til at spørge sig selv om man overhovedet får noget ud af at ændre på arbejdsgiverforhold og i givet fald hvilke, når det nu alligevel langt ud i fremtiden vil være ATL’s overenskomst, der er gældende

Næstformand i FDL, Christian Jensen, mener, at det er tvivlsomt, om DTL efterfølgende de første mange år kan tiltvinge sig en forhandlingsret.

- Erfaringsmæssigt ved vi jo, at de overenskomstbærende parter har forpligtet hinanden til ikke at indgå overenskomst med andre parter, der er bedre end den foreliggende på noget som helst område, siger han og tilføjer:

Hvis du har flere afdelinger i din virksomhed, bliver alle automatisk medlem, blot du melder 1. afdeling ind i DTL arbejdsgiver og oven i købet også er medlem af DTL.

Altså en moderbinding med modsat fortegn i forhold til den moderbinding, som de danske vognmænd for ganske få år siden stemte sig fri af, netop i forholdet DTL/ ATL, lyder det fra Christian Jensen.

DTL fremhæver bl.a., at man står stærkt lokalt gennem sine lokale service-kontorer, som kan yde service til medlemmerne. Det har nu fået ATL til at etablere en ordning med et rejsehold, som skal betjene ITD-medlemmerne lokalt.

ITD oplever dannelsen af den nye arbejdsgiverforening som en splittelse af organisationerne. ITD-formand Mogens Therkelsen har således opfordret ITD-medlemmerne til at blive, hvor de er, mens direktør Erik Østergaard, DTL mener, at DTL tværtimod samler branchen.

DTL: Vi samler

- Det var ikke os, som forlod det HTS, som senere kom med i Dansk Erhverv. Vi spurgte for længe siden vores politiske bagland om, hvor vi skulle søge hen eller måske stå alene. DI blev fravalgt med det samme og ligeså muligheden for at stå alene. Tilbage var Dansk Erhverv. som nu bliver yderligere styrket transportmæssigt, siger Erik Østergaard og oplyser, at det går virkelig godt med tilmeldingerne til den nye arbejdsgiverforening, selv om han mener, at det er for tidligt at sætte konkrete tal på.

ITD: Stærk placering

ITD slår på sin side fast, at DTLs initiativ vil splitte erhvervet arbejdsgivermæssigt og derved svække transportbranchens muligheder. DI-samarbejdet betragtes af ITD både som en udvikling af partnerskabet med kunderne og som en deltagelse i Danmarks stærkeste interesseorganisation, hvor transporten ventes at få en selvstændig og stærk placering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078