Chaufførelever på glatbane
Padborg på banen for at rette op på næste generation af lastvognschauffører.
Jovist var der en løftet pegefinger, da Mads Jørgensen, faglærer på Vejle Tekniske Skole, forberedte sine elever på en event af de helt store. Eleverne skulle, i forbindelse med færdiggørelsen af uddannelsens fjerde hovedforløb, som bl.a. omhandler bremser, ud og mærke hvordan mange tons lastvogn og trailer med ESP og RSP bremsesystemer opfører sig på vejene på Køreteknisk Anlæg i Fredericia.
Schmitz CargoBull i Padborg var med på banen, med udlånet af en 3-akslet Schmitz CargoBull box-trailer med EBS bremser, med ESP eller RSP. Udover Vejle Tekniske Skoles egen Solo-trækker, en Scania R 480 6X2, uden ESP, havde Scania Biler i Århus stillet en Scania R 420 4X2 med alt indenfor sikkerhedsudstyr, herunder ESP, til rådighed for de særdeles spændte elever.
Svedige hænder
Der var ingen tvivl om at de fik fornemmelsen af hvad ESP betyder, ikke bare i sin bogstavelige form, oversat til dansk med Elektronisk Stabiliserings Program, men også i form af erfaringen med en ny teknologi, der ændrer fundamentalt på, hvordan man skal reagere, når der slås nogle ordentlige sving, af den slags der handler om at undgå vælteulykker og de yderst farlige situationer, hvor lastvogntog skrider ud med risiko for sidelæns påkørsel af medtrafikanterne.
Der var sved på panden og fugtigvarme hænder på rattet, da det gik op for eleverne, at den gamle lærdom om at dreje kontra, hvis traileren skrider ud, ikke gælder med ESP installeret. Faktisk skal den retning, som chaufføren ønsker at køre, holdes ligeså lige, som tungen var i munden på mange af eleverne, når de kæmpede imod trangen til at dreje kontra efter tillært mønster. ESP - systemet opfatter nemlig et øget knæk i vogntoget som en drejning til den stik modsat side af den rattet i virkeligheden drejes til.
Men klassen fra Teknisk Skole i Vejle tilhører forhåbentlig en generation, som måske nok skal ud at slå nogle ordentlige sving, men som uden slinger i valsen vil sætte sikkerheden i højsædet.
- I den sags tjeneste stiller vi særdeles gerne materiel til rådighed, og ønsker chaufføreleverne held og lykke med uddannelsen, lyder det fra Schmitz CargoBull i Padborg.