Mere mautkompensation
Tysk transportorganisation kræver at forbundsregeringen holder løfter om statstilskud på 600 mio. euro.
Den tyske transportorganisation BGL kræver, at den statslige maut-kompensation til tyske vognmænd bliver forbedret.
- Hullet mellem den lovede og den virkelige maut-kompensation bliver stadigt større. I 2008 mangler der 450 millioner af de 600 millioner euro, der er lovet, siger formanden for BGL, Hermann Grewer.
Da den tyske forbundsdag vedtog motorvejsafgiften på lastvogne, blev maut-kagen serveret for de tyske vognmænd med en glasur på 600 mio. euro i årlige statstilskud til branchen. Argumentet var at tyske vognmænd blev pålagt en urimelig byrde i forhold til deres udenlandske konkurrenter, fordi maut’en blev opkrævet på de tyske vognmænds hjemmebane.
Men de tyske politikeres løfte løb ind i store forhindringer i EU, hvor man betragtede de oprindelige tyske støtteplaner som konkurrenceforvridende.
Hidtil har EU kun godkendt en sænkning af vægtafgiften på omkring 150 mio. euro og en støtteordning til anskaffelse af miljøvenlige Euro5 lastvogne til omkring 100 mio. euro. Dermed udgør statsstøtten i år kun 250 mio. euro. Næste år bortfalder støtten til køb af Euro5 lastvogne. Dermed vokser det efterslæb, som der er i forhold til den oprindeligt lovede maut-kompensation på 600 mio. euro.
Danske og andre europæiske vognmandsorganisationer har protesteret over de tyske støtteordninger, der trods EU’s godkendelse, betegnes som konkurrenceforvridende.