EU imod tysk modul-stop
EU-Kommissionen fremhæver nye og mere effektive vogntogstyper i handlingsplan for den fremtidige godstransport i Europa.
Modulvogntog bliver fremhævet som en af løsningerne på den stigende trafikbelastning på Europas veje i EU-Kommissionens handlingsplan for fremtidens godstransport.
- Det er vi meget tilfredse med, og det har DTL også arbejdet aktivt for. Et modulvogntog er energieffektivt, og to af dem kan transportere, hvad tre lastbiler gør. Det er oplagt, at modulvogntog er svaret på nogle af transportens udfordringer i en tid med stigende godsmængder, der skal transporteres, siger DTL’s EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Kommissionens handlingsplan er på mange måder banebrydende, blandt andet fordi den anerkender myndighedernes ansvar for at skabe de bedste rammebetingelser.
Tager ansvar
- Det er første gang, Kommissionen så tydeligt påtager sig sit ansvar for at fremme erhvervet og ikke kun regulere det. Det finder vi positivt. For Danmark er Kommissionens handlingsplan særlig interessant, fordi den anerkender, at der er behov for at se på de gældende regler for lastbilers størrelse. Den teknologiske udvikling og efterspørgsel fra markedet har skabt fokus på modulvogntog og behovet for at tilpasse EU-lovgivning i den forbindelse. Kommissionen vil ikke stå i vejen for denne udvikling og vil derfor undersøge disse spørgsmål nærmere med henblik på en mere detaljeret diskussion i foråret 2008, fortæller Søren Hyldstrup Larsen.
Handlingsplanen indeholder også en lang række oplæg til andre tiltag, blandt andet på uddannelse inden for transport og logistik, intelligente logistiksystemer med fuld teknisk integration af alle aktører, samt forbedringer på skib og jernbane.