Næringsbasen kun for danske virksomheder
Myndighederne kan ikke kræve, at udenlandske transportører skal være registreret i Næringsbasen.
Vognmand Leif Hansen, Gedved, indsendte i sidste uge en klage over Næringsbasen, hvor han undrede sig over, at Danmark endnu en gang har indført danske særregler, som påligger danske erhvervsvirksomheder byrder, som deres udenlandske konkurrenter slipper for
Nu har han fået svar fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor under Næringsbasen hører hjemme.
»Hvad angår dit overordnede spørgsmål, om hvorfor det kun er danske vognmænd/virksomheder, der skal stå registreret i Næringsbasen, så skyldes det at Næringsbasen under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ikke har myndighed til at kræve at udenlandske virksomheder, som ikke har forretningssted i Danmark, skal være registreret. Næringsbasen er oprettet for at sikre, at fødevarevirksomheder i Danmark kender til de helt afgørende regler indenfor fødevarehåndtering, arbejdsmiljø, skatter og afgifter m.m. Derudover er Næringsbasen et samlet registreringssted for myndighederne, så der på et hvilken som helst tidspunkt, kan ses hvilke fødevaremæssige overtrædelse fødevarevirksomheden har begået uanset lovområde. Dette gør at forbrugerne kan være sikre på, at de ikke bliver syge af de fødevarer som de køber i danske butikker og på restauranter.«
Hverken skat eller afgift
Det fremgår også af svaret, at det årlige gebyr for at stå i basen, hverken en skat eller en afgift. »Ved oprettelsen af Næringsbasen valgte folketinget, at Næringsbasen skulle være delvis bruger finansieret og delvist statsligt finansieret. Dette betyder at de 500 kr. som det årligt koster at stå i Næringsbasen, ene og alene går til driften af Næringsbasen. For så vidt angår de udenlandske vognmænd, så ville det være bedst, hvis vi ligeledes havde mulighed for at kræve at de skal være registreret i Næringsbasen. Dette er desværre ikke muligt og der er heller ikke nogen tilsvarende model/registreringspligt på fælles europæisk niveau. Derved er Næringsbasen indført for, i bedst muligt omfang, at sikre forbrugersikkerheden i Danmark ved registrering af danske fødevarevirksomheder,« lyder svaret fra fuldmægtig Søren Madsen i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Når man har læst denne forklaring fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen melder spørgsmålet sig omgående:
- Er udenlandske transportører og deres chauffører dygtigere end deres danske kolleger, når det gælder forsvarlig håndtering af fødevarer, siden de slipper for registrering i Næringsbasen?
En meget stor andel af den danske fødevareimport kører ind i landet på udenlandske biler, der også i stadigt stigende omfang for lov til at stå for distributionen. Det vil sige, at danske forbrugeres fødevaresikkerhed i betydeligt omfang er overladt til transportører og chauffører, som ikke er underlagt danske myndighedernes kontrol, på samme facon som danske vognmænd og chauffører er. Derfor er det svært, at tage Erhvervs- og Selskabsstyrelsens rørende tiltro til Næringsbasens fortrinligheder alvorligt – i hvert fald, når det gælder transportvirksomheder.