Tysk nej til modulvogntog
Et flertal af de tyske delstaters trafikministre siger nej til modulvogntog på tyske veje.
Kun seks ud af i alt 16 trafikministre ønsker at åbne de tyske veje for de mere effektive og miljøvenlige modulvogntog. Et flertal på 10 trafikministre stemte i dag nej, da forbundslandenes trafikministre deltog i Länderverkehrsministerkonferenz in Merseburg.
Dermed er det yderst tvivlsomt, at de begrænsede tyske forsøg med de 25,25 meter lange i enkelte delstater får lov til at brede sig inden for en overskuelig fremtid.
Modstanden skyldes angiveligt, frygt for den almene trafiksikkerhed og infrastrukturens – især broernes – bæreevne i forhold til de op til 60 tons tunge vogntogskombinationer.
De eksiterende forsøgsordninger skal fortsætte indtil de udløber og forbundslandene er enedes om, at både den stak af uafhængige rapporter, der er udarbejdet inden dagens møde - og erfaringer fra modelforsøgene skal videregives til EU.
Beslutningen er et alvorligt tilbageslag for de kræfter i transportbranchen og automobilindustrien, der har arbejdet for mere effektive vogntogskombinationer. Tysklands centrale placering på det Europæiske transportlandkort betyder, at de tyske forbundslandes nej, reelt får konsekvenser langt ud over Tysklands grænser. Ikke mindst fordi beslutningen kvæler håbet om en tiltrængt effektivitetsforbedring inden for den internationale landevejstransport. Et område, hvor gevinsten ved modulvogntogene formentlig vil være allerstørst.
Dagens beslutning forhindrer ikke Forbundsregeringen i Berlin i at tillade modulvogntog, men da forbundslandenes repræsentation i Rigsdagen – det såkaldte Forbundsråd – skal godkende en sådan lovgivning, før den træder i kraft, er det tvivlsomt, at Forbundsregeringen overhovedet vil overveje en sådan lovgivning før der er sket et stemningsskift i Forbundslandene.