23948sdkhjf

Hvad ville en pilot gøre?

Chauffører og selvkørende vognmænd frygter, at det eneste samfundet opnår ved yderligere at stramme kontrollen på køre og hviletiden er dårligere arbejdsmiljø.

Chauffører og selvkørende vognmænd frygter, at det eneste samfundet opnår ved yderligere at stramme kontrollen på køre og hviletiden er dårligere arbejdsmiljø.



- De manglende rastepladser, der nærmest umuliggør en fornuftig og effektiv kørselsplanlægning, er med til at stresse rigtig mange chauffører. I forvejen lever mange chauffører et usundt liv, ofte med forskydning af den naturlige døgnrytme og søvn på ”forkerte” tidspunkter. Det skyldes ofte køre og hviletidsbestemmelserne og eksempelvis et chaufførfjendtligt forhold som kørselsforbud for lastvogne i weekenden i Tyskland, lyder kritikken fra en vognmand, som rammes hårdt.

Han kører selv i Tyskland det meste af ugen året rundt og forklarer:

- Forestil dig en kaptajn på en flyvemaskine, der cirkler rundt over en flyveplads, og som må blive hængende i luften i flere timer på grund af tåge, inden han kan få lov til at lande. Herved har han overskredet sin flyvetid. Over fire måneder efter episoden bliver hans arbejdstid kontrolleret. Man konstaterer, at han har haft denne væsentlige overskridelse, der takseres med frakendelse af retten til at flyve, og samtidig idømmes han en bøde på 50.000 kr.

Ekstra stress

- Sådan er situationen for en lastvognschauffør, der kommer til en overfyldt rasteplads, hvor han har planlagt at holde sit lovlige hvil. I stedet må køretiden og dermed loven brydes for at transporten kan fortsætte til en anden rasteplads, hvor der er en ledig parkeringsplads. Det er med til at nedbryde helbredet og give stress og det

bliver bestemt ikke bedre med de nye stramninger af kontrollen, lyder kritikken.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078