23948sdkhjf

Statoil vil være førende på transport-energi

Den stærkt udvidede og moderniserede Statoil-station i Padborg er et godt eksempel på den strategi, som Statoil har lagt for at blive ledende inden for transportbrændstof i Skandinavien – samtidig med at der er stærk fokus på miljø og sikkerhed. Adm. direktør Pia Bach Henriksen lægger ikke skjul på, at ambitionsniveauet er højt.

Den stærkt udvidede og moderniserede Statoil-station i Padborg er et godt eksempel på den strategi, som Statoil har lagt for at blive ledende inden for transportbrændstof i Skandinavien – samtidig med at der er stærk fokus på miljø og sikkerhed. Adm. direktør Pia Bach Henriksen lægger ikke skjul på, at ambitionsniveauet er højt.



Af Finn Bruun

- På samme måde som vi har et mål om nul skader på mennesker i det daglige arbejde, så har vi et meget overordnet mål, der hedder nul-belastning på miljøet – det er en del af vores strategiske platform, som også rummer vores mål om at tage en ledende position på det skandinaviske marked inden for transportenergi. Og her er vores netværk jo en vigtig del, og det nye center er så en af brikkerne i dette netværk. Så stationen i Padborg er et strategisk sats og en ny måde, at se på hvordan vi kan imødekomme et trucker-segment, siger Statoils adm. direktør Pia Bach Henriksen. Hun var den, der klippede snoren, da det store truckcenter i Padborg forleden blev officielt indviet.

- Det er det første skridt i den rigtige retning, og nu skal vi blot finde ud af, hvordan vi kan blive endnu bedre, fastslår hun.

- Vi sætter fokus på renere energi og har bl.a. introduceret Bio95 produktet, som vi er alene med på det danske marked. Det har vi været i godt et år nu.

Hun erkender, at det helt klart koster nogle investeringer at være den første med et nyt produkt, men Statoil ser det samtidig som en form for markedsføring, hvor man kan differentiere sig fra konkurrenterne ud fra ønsket om at være et bæredygtigt selskab, så i den forstand er investeringen i Bio95 også markedsførings-kroner – og i øvrigt ser det ud til at pengene kommer tilbage, idet det har fået flere kunder til at vælge Statoil., som kan se, at benzinandelen er steget.

Store forskelle

Statoil lægger vægt på at være en skandinavisk virksomhed:

- Vi har det samme strategiske mål i landene, men markeds-vilkårene er meget forskellige fra land til land. I Sverige er ethanol-produkter jo langt mere udbredt, så vi indretter os efter forholdene i det enkelte land, siger Pia Bach Henriksen, som er helt på det rene med, at det stiller ekstra krav at være brændstof-leverandør i en tid, som beskæftiger sig så indgående med klimaforandringer, renere luft og CO2-udslip.

- Det er nu ikke så svært, for der er meget der kan gøres. Vi ved, at vi har en indvirkning på miljøet, og den skal nedbringes. Vi har taget første skridt med Bio95 og der er også svovlfri diesel. Men transport-segmentet er og bliver jo en stor belastning, fordi transport-energiforbruget i sagens natur er så stort. I den forstand er hvert lille skridt en bevægelse i den rigtige retning.

- Vi har påtaget os den rolle at tage det første skridt og være med til at påvirke udviklingen, siger hun.

Statoil bliver ofte spurgt til råds i miljøspørgsmålet, og fremhæver også, at kunderne tilvælger selskabet på grund Bio95

- Og når de bliver spurgt, sådan som de løbende gør, så mener kunderne, at etanol-holdige transportprodukter er fremtiden, lyder det fra Statoil.

Selskabet var også blandt de første til at tage AdBlue-produktet ind, der som bekendt bruges for at lastbilerne kan leve op til de skrappeste Euro-normer og få en renere forbrænding i motorerne. Det gjorde man før markedet var der. I dag er AdBlue så stort et produkt, at Statoil i Padborg har måttet etablere to større tanke i jorden, og generelt lægger man vægt på, at være blandt de første at tilbyde, alt hvad der reelt kan mindske udledningerne.

Samarbejde med producenter

- Vi har også en interesse i at arbejde sammen med både lastbilproducenterne og privat for at minimere energiforbruget, siger Pia Bach Henriksen.

- Det er vigtigt for os hele tiden udvikle produkterne som man kombinerer motorer og brændstof på den mest optimale måde, så det ene ikke løber fra det andet.

Strategien om at arbejde hen imod en nulløsning på miljøet er jo en generel og bredtfavnende indsats som f.eks. også omfatter begrænsninger af miljøbelastninger på spild og den slags. Vi vil sikre, at vi hele vejen igennem tager hånd om miljøet, overalt hvor vi har vores stationer. Her tager vi f.eks. tager hånd om oliespild, Statoil har købt CO2-kvoter, så man i selskabet rejser CO2-neutralt.

For Statoil er udmærket klar over, at når man handler med det, man handler med, så er en total nul-løsning for miljøet ikke inden for rækkevidde. Det strategisk udgangspunktet er derfor at udvikle stadig renere energi. Naturligvis kommer man ikke uden om en vis miljøbelastning, når man bruger vores produkter, men vi vil gerne være så lidt forurenende som muligt, lyder det fra selskabet, som for fjerde år i træk er blevet valgt som verdens mest bæredygtige olie- og gasselskab på Dow Jones Bæredygtighedsindeks (DJSI).

Et helt nyt koncept

Og det gælder lige fra det øjeblik, at Statoil hiver olien op af undergrunden inklusive CO2-indholdet, så gælder det om at være så miljøbevidst som muligt. - Det er en holdning som går hele vejen igennem. Når vi køber en lastbil til at transportere tingene rundt med. overvejer vi hvor skånsomt det kan gøres. Vi skal optimere vores ruter logistikmæssigt, så vi ikke bruger for meget brændstof, vores chauffører kommer på kurser, så de lærer at køre fornuftigt, fremhæver Statoil-direktøren, som har forventninger til det nye truckcenter i Padborg

- Det er et nyt koncept, som ser lovende ud, men vi har endnu ikke besluttet os for at det skal rulles ud i en større skala, sådan som vi gør med vores koncept på bilist-området, siger Pia Bach Henriksen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065