Søsikkerheden i centrum i København
Erhvervsminister Bendt Bendtsen slog et slag for, at alle nu landene får ratificeret aftalerne i IMO, da han holdt åbningstale for 750 internationale deltagere i det 83. møde i Maritime Safety Commitee, SMC83 i Bella Center i København.
Af Finn Bruun
Det er enestående, at det store møde i IMO’s vigtige maritime sikkerhedskomite MSC83 holdes i København. Det skyldes, at det sædvanlige mødested, IMOs hovedsæde i London, er under ombygning. Derfor er søfartserhvervet og Erhvervsministeriet og Søfartsstyrelsen gået sammen om at finansiere og tilrettelægge det store arrangement, som blev åbnet i formiddags i Bella Centret. Der var stor ros til de danske tilrettelæggere for den velorganiserede begivenhed.
Bendt Bendtsen fortalte de internationale beslutningstagere inden for søsikkerhed, at selv om Danmark er et lille land, så har vi faktisk hele 7.300 kilometer kystlinje, hvilket er nogenlunde det samme som Indien. Og selv om Danmark har et lille indbyggertal, transporterer den danske handelsflåde faktisk 10 procent af hele verdenshandlen og er globalt aktiv.
En hjørnesten
Derfor tillægger Danmark internationale regler og aftaler inden for sikkerhed i skibsfarten stor værdi og betragter IMO som en hjørnesten i international maritim regulering og sikkerhed, sagde Bendt Bendtsen, der er minister for søfarten, og understregede, at det er vigtigt for beslutningernes værdi, at alle i IMO ratificerer aftalerne.
Maritime Safety Committee er en af de mest betydningsfulde komitéer i IMO og er det forum, hvor der vedtages forpligtende international lovgivning for sikkerhed til søs.
Netop den komite har stor interesse for Danmark, da den blandt andet beskæftiger sig med en række områder, som Danmark prioriterer højt, for eksempel:
Pirateri, hvor Danmark fortsat arbejder aktivt for at fastholde den internationale fokus på problemet samt støtter bestræbelserne mod pirateri.
Promillegrænser, hvor Danmark arbejder for at indføre internationalt bindende regler.
Sikring mod kæntring ved brandslukning, hvor Danmark foranlediget af forliset af passagerskibet AL-SALAM BOCCACCIO 98 i Rødehavet i foråret 2006, har foreslået en hurtig internationalisering af et dansk særkrav om skråtstillede lænseriste på vogndækket.
Støj, hvor Danmark arbejder for, at de danske særregler om støjgrænser i alt væsentligt gøres internationalt gældende – både for at forbedre arbejdsmiljøet om bord og sikkerheden generelt.
Globale løsninger
Bendt Bendtsen slog fast, at dansk skibsfart befinder sig på et højt niveau, når det gælder såvel sikkerhed, miljø, security og velfærd for de søfarende og fremhævede, at skibsfarten er et styrkeområde i danske økonomi
- Men vi må hele tiden forbedre os for at møde globaliserings-udfordringerne, så betingelserne for vækst, dynamik og konkurrence-evne udvikles samtidig med, at sundhed, sikkerhed og miljøtiltag ombord kan forbedres. Og det kan kun ske på globalt plan, så her er IMO en nøglefaktor, sagde han, og nævnte bl.a. luftforurening og drivhusgas, hvor IMO spiller en vigtig rolle.
Han håbede, at den danske tradition for at finde innovative løsninger vil give fremdrift for dette arbejde. Omkring den danske mærkesag med piratbekæmpelse roste Bendt Bendsen IMOs generalsekretær E.E. Mitropoulos’ indsats i FN og FNs Sikkerhedsråd for at få bekæmpet pirateri ud for Somalias kyst, hvor det danske skib Danica White blev kapret. Kampen mod pirater har høj prioritet i IMO.
Maritim metropol
Bendt Bendtsen ser mødet i København som en anerkendelse af Danmarks betydning for den internationale regelfastsættelse, det internationale samarbejde for sikkerhed til søs og beskyttelse af havet mod forurening.
Det er Søfartsstyrelsen som står for de praktiske opgaver i hele det store arrangement, der slutter fredag den 12. oktober, og arrangementer er en god lejlighed for dansk skibsfart til at vise flaget for hele verden og slå på tromme for ideen om København som en international maritim metropol.
MSC-mødet i København har en massiv dagsorden med utallige sager, som skal behandles i underkomiteer af forskellig sammensætning, men IMO-generalsekretær Mitropoulus slog ved åbningen fast, at lang-distance identifikation og sporing af skibe hører til de mest pressende opgaver for MSC83, hvor der skal træffes mange beslutninger, ligesom han slog fast, at pirateri også står højt på dagsordenen.