Stort research-arbejde bag nyt truckcenter
Der er tempo på hos Statoil. Der er ikke mange uger siden, at Statoil købte Jet Benzin og forleden indviede man i Padborg intet mindre end verdens største Statoil truck- og servicecenter
Af Finn Bruun
Det er et særdeles indbydende miljø, som butikschef Michael Dinesen og hans godt 50 ansatte nu har taget i besiddelse og kan byde kunderne velkommen til. Det er større, mere veludstyret og moderne end nogensinde før, og Michael Dinesen er da også både stolt over resultatet og lettet over, at et halvt års hektisk byggeperiode nu er vel overstået. Man har nemlig lagt vægt på, at der hele tiden skulle være åbent i byggeperioden, og butikken er i denne periode blevet drevet fra nogle barakker.
- Jeg er utrolig stolt over at stå her i dag og vide, at Statoil kan tilbyde de danske og udenlandske langturschauffører den bedste start på en lang tur, hvad enten den går nord eller syd på, siger Michael Dinesen.
Han lægger ikke skjul på, at det ikke er noget tilfælde, at den nye anlæg ser ud, som det gør. Forud er gået en grundig Statoil research ikke mindst på truckcentre syd for grænsen for at se, hvad det er, som de gør godt, og hvad der kan tilpasses det danske marked.
Statoil har således lagt vægt på, at et sådan projekt ikke skal være skrivebordsarbejde men har inddraget de daglige praktikere som Michael Dinesen, der var en del af research-teamet.
Et godt mønster
For danske vognmænd og lastbilchauffører er det i dag vigtig konstant at holde øje med køre-hvile-tiden og de pauser loven foreskriver, derfor er det vigtigt at få det bedst mulige ud af hviletiden, og derfor stiger kritikken af de dårlige forhold på rastepladserne herhjemme – mange steder er de endog blevet nedlagt.
Der efterlyses mere værdige forhold for de chauffører, som er med til at sikre den nødvendige varestrøm herhjemme og i hele Europa.
I den sammenhæng er det nye Statoil servicecenter et godt mønster at gå efter: Således har det nye moderne cafeteria plads til ca. 150 gæster og er tre gange så stort som det gamle. Der er mødelokaler, chaufførstue med TV og internet opkobling, spillehal samt båse-opdelte spiselokaler.
Desuden tilbydes specielle services så som køb af vejbeviser (Vignet), Maut, veksling af valuta plus specielle varer til lastbilerne, ligesom der er gode toilet- og badeforhold samt en automat, hvor chaufførerne kan indlæse og udskrive deres elektroniske køreskive. Også en ny og moderne vaskehal står nu klar til at tage imod.
- Statoil i Padborg skal være stedet – både for de lokale bilister, men ikke mindst også for lastbiler og busser. Vi har været på studietur i blandt andet Tyskland for at kigge på truck centre, og har i den forbindelse taget det bedste af det, vi har set omkring indretning og opbygning af et servicecenter for trucks, siger Michael Dinesen.
Stationen har nu 15 dieselpumper og otte benzinpumper, der bliver forsynet via tanke med plads til 200 kubikmeter diesel og 70 kubikmeter benzin ad gangen.
Konkurrenter og kolleger
Michael Dinesen ser frem til, at Statoil nok skal klare konkurrencen: - En uge efter vi åbnede (altså før den officielle indvielse) oplevede vi at den første konkurrent lukkede og ugen efter lukkede den næste og to dage efter den tredje, fortæller han, men tilføjer dog, at én af dem er genåbnet.
- Uden at ville lyde stor i slaget vil jeg sige, at jeg snarere end konkurrenter oplever de andre som kolleger. Konkurrenter er de i mine øjne først, når de er bedre end os, og det synes jeg faktisk aldrig de har været, siger han.
- Så da vi besluttede, at der skulle nogle nye tankegange ind i billedet, følte vi ikke, at vi kunne kigge dem over skuldrene. De var jo ikke længere fremme, end vi var. Derfor tog vi til Tyskland og kørte helt ned til Hannover og besøgte alle de store truckcentre og fandt de gode ting og kombinerede dem derefter med de gode ting fra Statoil. For det skal jo både være et truck-anlæg og et Statoil-anlæg.
Blandt de nye satsninger i Padborg er light food med salat.
- Det har vi succes med også blandt de mange forretningsfolk, som kommer her, siger han og understreger, at der også er mad ”som vor mor lavede den”. Vi panerer selv, laver selv frikadellerne og koger eller steger kartoflerne. Det er håndlavet mad, for det skal være i orden. Chaufførerne får jo junkfood nok undervejs, siger han
I øvrigt satses der også lokalt rent madmæssigt. Der sælges en hel del enkelt- og topersoners portioner ud af huset.
Antallet eksploderet
Han fortæller, at antallet af udenlandsk chauffører er eksploderet. Det er også en af grundene til, at vi har gennemført det nye projekt. F.eks. sælger vi vejbeviser, og vi solgte for et par år siden for 275.000 om året. Men da vi i 2005 analyserede på, hvorfor vi solgte meget mere diesel uden at butiks- og cafeteria-salget fulgte tilsvarende med, opdagede vi, at vi midt på året faktisk havde solgt for en million vejbeviser. Det betyder, at en stor del danske chauffører er skiftet ud med udenlandske, og det har fået også til også at kigge på tingene set med tyske og østeuropæiske øjne. Det er ikke nok kun at indrette sig efter danske kunder, siger Michael Dinesen.