Vaklen i vadestedet
Danmarks samhandel med Tyskland tog en mindre opbremsning i andet kvartal
Af Lars Lassen
Mens resten af verden tøver på kanten af en likviditetskrise, så ser det stadig ud til at Tyskland er inde i en gunstig udvikling. Forbundsregeringen i Berlin kan bryste sig af, at man omtrent har fået styr på underskuddet på statsfinanserne, så det kryber ned under Euro-landedes egen grænse på 3 procent af BNP.
Regeringen forventer en vækstrate i 2007 på 2,3 procent og 2,4 procent næste år. OECD er dog en anelse mere optimistisk med en prognose på 2,8 procent i år og 2,5 procent næste år.
Ledigheden en tung klods
Arbejdsløsheden er stadig en blytung klods om benet på tysk økonomi, med en ledighed i september på 8,4 procent, hvilket svarer til godt 3,5 mio. tyskere.
Men ledighedsprocenten falder. I august var den på 8,8 procent og i juli var ledigheden oppe på 8,9 procent.
Men trods lyspunkterne i ovennævnte nøgletal, så er der også mørke skyer i horisonten. De tyske virksomheders forventninger til fremtiden faldt en anelse fra august til september og vurderingen af erhvervsklimaet blevet lidt mindre positiv.
Forbrugertilliden er faldet fra 8,3 i august, til 7,4 i september og 6,8 i indeværende måned.
Samhandel
Danmarks samhandel med Tyskland tog et mindre dyk i andet kvartal i år. Den danske import fra Tyskland, faldt for første gang siden 3. kvartal 2005.
Men da importen i det foregående kvartal nåede rekord med et månedsgennemsnit på 10 milliarder kroner, så er fald til 9,6 milliarder kroner ikke alarmerende. Slet ikke når man kigger lidt længere bagud, hvor niveauet lå væsentligt lavere.
Mere tvetydig er faldet i Danmarks eksport til Tyskland. Eksporten faldt nemlig også tre kvartaler i træk i 2006. Men i fjerde kvartal 2006 tog den et kraftspring i vejret, der fortsatte ind i starten af dette år. Det gav anledning til optimisme, fordi det antydede at der igen for alvor var ved at komme dynamik i Tyskland som dansk eksportmarked.
Men faldet i andet kvartal – der langt fra er dramatisk – må give anledning til mere end en enkelt panderynke.
Ubalance
Handelstallene bekræfter i et lidt længere perspektiv den udvikling som blandt andet ITD har dokumenteret med stigende lastvognstransport til og fra Danmark. Økonomisk aktivitet genererer godstransport.
Hvis de senere års tendens med et stadigt større spænd mellem værdien af den danske import fra Tyskland målt i forhold til eksporten holder, vil det bidrage til at cementere den ubalance i godstransporterne, der i nogen grad præger trafikken mellem Danmark og Tyskland.