23948sdkhjf

Hvorfor er Tyskland et svært transportmarked

- Når der i Danmark tales om store infrastruktur- og flaskehalsproblemer på mange af vore motor- og hovedveje, må vi desværre konstatere, at disse problemer er endnu større på det store tyske marked, påpeger Mogens Therkelsen, der er adm. direktør for H. P. Therkelsen A/S, Padborg og formand for ITD

- Når der i Danmark tales om store infrastruktur- og flaskehalsproblemer på mange af vore motor- og hovedveje, må vi desværre konstatere, at disse problemer er endnu større på det store tyske marked, påpeger Mogens Therkelsen, der er adm. direktør for H. P. Therkelsen A/S, Padborg og formand for ITD



Vanskelighederne viser sig ikke mindst, når det gælder tempererede varer, som altid er forbundet med stramme leveringstider og forpligtelser – i disse tilfælde kan det til tider være et sandt mareridt at indfri de stillede krav.

- Mareridtet på det tyske marked forstærkes endvidere af åbningstiderne hos de tyske kunder, indskrænkes mere og mere, så det efterhånden kun er muligt at aflevere varer nogle få timer hver dag. Det er specielt gældende hos nogle af de store kæder i Tyskland, siger Mogens Therkelsen og tilføjer:

- Når man har stykgodsruter kan materiellet således ikke udnyttes optimalt, hvilket ofte betyder, at de danske eksportører belastes med ekstraomkostninger, idet transporterne er nødt til at gå via partner-net i et land som Tyskland.

Helt uhørt

Han gør opmærksom på, at mange tyske kunder/modtagere samtidig er begyndt at udstede bøder for selv små forsinkelser på 15-30 min., hvilket er helt uhørt.

- Jeg kan kun anbefale, at alle transport- og speditionsvirksomheder tager afstand fra dette, idet det strider mod alle gældende CMR-bestemmelser, som klart beskriver, hvornår en forsinkelse kan udløse godtgørelse, siger Mogens Therkelsen, som opfordrer de danske eksportører til, at man i stigende grad rådfører sig med en logistikvirksomhed for at høre, hvad der er muligt – og ikke muligt – for givne leveringer af stykgodsforsendelser i et så stort land.

Ønsker fornuftigt tidsforløb

- Et grundig forarbejde vil kunne afhjælpe mange efterfølgende diskussioner og misforståelser samt store omkostninger, når der f.eks. skal leveres enkelte paller i Ruhr-området, i Bayern eller i Sydtyskland, hvor fremkommeligheden er allermest problematisk, påpeger Mogens Therkelsen, som også nævner et andet uheldigt fænomen, der er opstået i disse trængselstider

- Det er konkurrencen på hurtigst mulig levering. Det er selvfølgelig vigtigt, at en frisk vare leveres hurtigst muligt, men igen bør der aftales et fornuftigt tidsforløb, som for det første kan overholdes og som for det andet kan gennemføres med et rimeligt omkostningsniveau.

Med den proklamerede stigning i godsmængderne frem til år 2015 hhv. 2030, kan det helt klart anbefales at der bliver et større gensidigt samarbejde mellem eksport- og importvirksomhederne og logistikvirksomhederne.

Trængsel året rundt

- Det er desværre ikke kun i sommertiden der er problemer med fremkommeligheden – efterhånden udgør fremkommeligheden et problem hele året rundt. Med den af politikerne kendte investeringshastighed – eller mangel på samme – i både Danmark og resten af Europa, ser det desværre ikke ud til at disse problemer bliver mindre eller at en løsning er lige om hjørnet, siger Mogens Therkelsen og kalder det dybt beklageligt, at EU-politikerne har sovet i timen hvad angår udviklingen på godssiden, og dermed ikke har foretaget de fornødne investeringer i vej- og banenettet, så der kunne skabes rimelige vilkår for transporterhvervet.

Et kunststykke

- Ved siden af de store infrastrukturproblemer kommer så også de løbende stramninger, der sker overfor det personale, der udfører transporterne, hvilket betyder, at det i dag er noget af et kunststykke at opnå en optimal udnyttelse af såvel personalet som materiellet. - Det er ikke noget man i dag kan klare manuelt med en større flåde – nej, der skal teknologi til. Teknologien er naturligvis på vej ind i langt de fleste transportvirksomheder, men det er også den eneste mulighed for at overleve på længere sigt, udtaler, som følger problemerne tæt både i sin egenskab af adm. direktør for HPT og formand for ITD

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062