23948sdkhjf

British Airways vælger Airbus A380 for fremtiden

British Airlines var længe om at beslutte sig – eller i hvert fald offentliggøre meddelelsen om sig valg af fremtidige fly til langruterne. Men – nu er det facts: British Airways har valgt Airbus A380 som efterfølger til flåden af Boeing 747 jumbojets.

British Airlines var længe om at beslutte sig – eller i hvert fald offentliggøre meddelelsen om sig valg af fremtidige fly til langruterne. Men – nu er det facts: British Airways har valgt Airbus A380 som efterfølger til flåden af Boeing 747 jumbojets.



Af Herbert Nielsen

Det vil sige – BA har også besluttet sig for Boeing 787 Dreamliner, og altså ikke Airbus’ alternativ, A350XWB.

I alt har selskabet underskrevet kontrakter på levering af 12 Airbus A380 og 24 Boeing 787 Dreamliner. De store A380 skal indsættes på de lange ruter med stort trafikunderlag, hub til hub, mens Dreamliner flyene indsættes på lange ruter med mindre trafikunderlag og muliggøre direkte flyvninger mellem destinationer, der ikke er hubs. Tilsammen giver valget af de to flytyper altså British Airways de mest fleksible muligheder for at tilrettelægge langrute-programmet med optimal effektivitet.

De nye fly til en samlet værdi af 45 milliarder kroner vil afløse i alt 34 nuværende Boeing 747 jumbojets fra 2010, hvor de første leveres, til 2014, hvor leverancerne efter planen er afsluttet. I denne periode vil selskabets kapacitet vokse med fire procent årligt – og det vil også betyde åbning af nye flyruter.

Samtidig med underskrivelsen af ordrerne på de faste leverancer har British Airways også sikret sig ret til senere at købe endnu syv Airbus A380 og 18 Boeing 787 Dreamliners.

Boeing’s jumbofly: En æra slutter

Den store ordre på det 21. århundredes jumbofly, Airbus A380, har yderligere cementeret den kendsgerning, at det ikke vil lykkes for Boeing at revitalisere deres hidtil ukronede konge-fly siden 60’erne, Boeing 747 trods adskillige forsøg på relancering under forskellige modelbetegnelse.

Senest har Boeing lanceret sin gamle jumbo som Boeing 747-8, men det har kun solgt i begrænset omfang i en ren fragter-udgave.

Til gengæld har Boeing så haft stort held med lanceringen af sin Boeing 787, der til dato har solgt i et antal af 734 eksemplarer.

Airbus har haft det sværere med sine adskillige opdateringer af A350, der hidtil har scoret 254 ordrer, mens Airbus A380 nu er oppe på 177 faste ordrer samt 15 optioner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062