HTS og DI rykker tættere sammen
Forberedelserne til den fusion mellem HTS og Dansk Industri, som længe har været under opsejling er, med en positiv beslutning på DI’s generalforsamling sidst i september i fuld gang . DTL og ITD længere fra hinanden
Af Finn Bruun
I sommer besluttede HTS på sin generalforsamling at tage det indledende skridt i form af et ja til udvidet samarbejde, og nu har DI fulgt op med sin del, og har sagt ja til at indlede et formelt samarbejde med HTS med henblik på en sammenlægning.
- Der er tale om et perspektivrigt samarbejde, som styrker HTS' medlemmers interesser. Det nye samarbejde skaber det stærkest tænkelige fællesskab for vores medlemsvirksomheder inden for logistik- og transportsektoren, store dele af handelserhvervene samt den væsentligste del af erhvervene i den manuelle service. Nu glæder vi os til at komme i det fælles arbejdstøj og sammen skabe endnu mere værdi for vores medlemmer, siger formand Jesper Balthazar-Christensen, HTS.
Koordinerer politisk
I første omgang er der tale om, at HTS og DI vil koordinere den politiske interesse-varetagelse og komme med fælles høringssvar, ligesom man vil samarbejde om kontakten til både lokale, regionale og nationale myndigheder. Det indebærer også gensidig deltagelse i hinandens medlemsarrangementer, kurser og konferencer.
HTS fremhæver desuden, at man bliver repræsenteret i DI's forretningsudvalg og hovedbestyrelse samt i DI's politikformulerende udvalg med observatører.
Tilsammen har HTS og DI ca. 12.000 virksomheder med ca. 900.000 ansatte og en lønsum på over 150 milliarder kroner.
DTL og ITD i hver sin lejr
Fusionen mellem HTS og DI er samtidig med til at cementere den organisatoriske adskillelse der er sket mellem DTL og ITD og ATL, hvor DLT valgte at gå med i den store gruppe, som senere blev sammenfusioneret til Dansk Erhverv, hvor Dansk Handels & Service er den store organisation, mens ITD og ATL (arbejdsgiverorganisationen for vognmændene) valgte HTS-siden og altså en kommende sammenlægning med DI.
Det har dog ikke indtil nu forhindret vognmandsorganisationerne i at samarbejde i store fælles-sager i forhold til det politiske system, f.eks. omkring sanktionerne.