Volvo er klar
Nu venter vi bare på energiforsyningsselskaberne, samfundet og myndighederne, lyder det fra Volvo som nu tager ekstra fat om miljø-udfordringen
Af Finn Bjerremand
Vi hører om det hver dag – miljøproblemerne, der er på vej til at ødelægge vores klode, hvis man da kan tro på hvad alle de lærde siger.
Og nu har den svenske lastvognsproducent Volvo også for alvor taget fat i udfordringen. For det er jo ikke bare et problem, men en stor udfordring at gøre noget ved det. Lastvognene er ellers godt med – udslippet er blevet væsentligt reduceret gennem det sidste tiår – ikke mindst takket være de efterhånden mere og mere opstrammende Euronormer.
Euro 4 blev indført sidste år og om to år kommer Euro 5 som lovkrav til alle nye lastvogne. Men Euronormerne gør ikke så meget ved CO2 udslippet og det problem, at dieselolien måske slipper op.
Volvo har netop løftet sløret for nogle af de tiltag, man har gang i på dette felt.
Både bil og fabrik
Det skete bl.a. på en konference i Gent, hvor man slog et alvorligt slag for CO2 frie lastvogne. Volvo har ikke alene konstrueret CO2 frie lastvogne – lastvognsproducentens fabrik i Gent er tillige en grøn virksomhed, som bl.a. får den største del af sit elforbrug fra tre store 100 meter høje vindmøller, som er opstillet på fabrikkens grund.
På den måde blev Volvos lastvognsfabrik både den første CO2 frie virksomhed i Belgien og den første CO2 frie bilproducent i verden. Fabrikkens varmeforsyning sker nu også med et CO2 frit anlæg, der anvender Bio-masse i form af træpiller som brændstof.
På fabrikkens bygninger er der også sket forbedringer, hvor man bl.a. har isat skyligths i toppen, så man anvender det naturlige lys meget mere.
Gratis energi
Samtidig er hele fabrikken blevet malet hvid indvendig, og der er kommet et nyt lysanlæg med individuel styring, så man kan tilpasse lyset efter det øjeblikkelige behov.
Som supplement til vindmøllerne, er der også opsat solcellepaneler på tagene, så fabrikken derved får gratis energi fra solens stråler.
Med alle disse tiltag er Volvos fabrik i Gent gået fra et CO2 udslip på 14.400 ton til nul i 2007.