Modulvogntog ikke velkomne i København
Repræsentanter for en række brugere af Københavns Havn er utilfredse med, at Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg ikke ønsker, at kommunen skal medvirke i det kommende forsøg med modulvogntog. Det vil i praksis kunne betyde, at det ikke bliver muligt at køre modulvogntog til og fra Københavns Havn, advarer de.
Det er DTL, Danmarks Rederiforening, Danske Havne, Copenhagen Malmö Port og Anders Nielsen & Co., der finder det meget beklageligt, hvis København Kommune beslutter ikke at ville medvirke og dermed hindrer Københavns Havn i at komme med i forsøget.
Det har ellers været planen siden Trafikministeriet i marts 2004 udsendte sin rapport om et forsøg med modulvogntog, at Københavns Havn (Nordhavnen inkl. Containerterminalen og Frihavnen) skulle være med i forsøget sammen med ni andre havne og et antal transportcentre. Siden da har yderligere 15 havne og transportcentre meldt sig som interesserede i at deltage i forsøget.
Brevskriverne gør opmærksom på, at modulvogntogsforsøget er vedtaget af et meget stort flertal i Folketinget. Kun Enhedslisten var imod.
- Københavns Havn er nu engang en af de vigtigste danske havne, og modulvogntog vil især kunne effektivisere transporten af containere til og fra havnen. Det vil betyde færre lastbiler, mindre energiforbrug, mindre støj, mindre vejslid og mindre luftforurening – ikke mindst til gavn for byens borgere, hedder det i henvendelsen til kommunen.
- Folketinget har i forbindelse med trafikaftalen af 26. oktober 2006 bevilget 85 mio. kr. til de ombygninger af vejnettet, som måtte være nødvendigt, herunder ikke mindst af hensyn til trafiksikkerheden, og en del af disse penge er beregnet på netop justeringer af vejadgangen til Københavns Havn, fremhæver de fem organisationer og virksomheder.
Intet trafiksikkerheds-problem
Teknik- og Miljøudvalget har været betænkelig med hensyn til trafiksikkerheden, men her svarer transport-aktørerne: - Særligt i forbindelse med de meget ulykkelige højresvingsuheld, hvor ca. 10 cyklister årligt mister livet, er det vigtigt at påpege, at modulvogntog ikke giver anledning til øget bekymring. Højresvinguheld sker typisk nær fronten af lastbiler, og længden af lastbilen har sjældent betydning. Og da to modulvogntog kan erstatte 3 almindelige vogntog, er der i realiteten tale om en samlet reduktion af risiko for højresvingsuheld.
Konklusionen fra det gennemførte hollandske forsøg med modulvogntog er, at trafiksikkerheden ved en permanentgørelse vil forbedres, og der vil være 4-7 færre trafikdræbte og 13-25 færre tilskadekomne om året.