Travlhed på køl
Fødevarespecialisten Andreas Andresen i Padborg har oplevet store omvæltninger i trafikbilledet i de senere år
Med EU-udvidelsen i 2004 blev handelsbarrieren mellem EU-landene i Vesteuropa og Østeuropa nedbrudt. Det har på få år resulteret i en nærmest eksplosiv vækst i godstrafikken og et langt mere komplekst trafikbillede. Det har man nydt godt af hos speditionsvirksomheden Andreas Andresen A/S i Padborg, der har specialiseret sig i logistik inden for letfordærvelige fødevarer.
Virksomheden har årligt øget sin omsætning med 20 til 25 procent i en årrække. En fremgang, som den stigende fødevaretrafik i hele Europa har bidraget til, selv om der også er hentet markedsandele.
- De østeuropæiske lande importerer markant flere fødevarer. Men de sender også masser af fødevarer den anden vej. Det foregår over hele Europa og inden for alle mulige brancher. Det er en af årsagerne til, at transportarbejdet i EU er steget så voldsomt de sidste år, siger adm. direktør Steen Sørensen.
Men de mere snirklede produktionsmønstre i forbindelse med globaliseringen bidrager yderligere til denne udvikling.
- Den samme varer bliver kørt mange flere kilometer og derfor ligger produktionen af tonskilometer i dag meget højere end i gamle dage. Før producerede man typisk en vare i Danmark, forarbejdede den i Danmark og kørte den ud til en butik i eksempelvis København. I dag kommer den samme vare ofte rigtigt langt omkring og krydser måske flere landegrænser før den ender ude på forbrugerens middagsbord. Så det er ikke så underligt, at transportarbejdet vokser mere end bruttonationalproduktet, siger Steen Sørensen.
Væksten betyder ikke bare muligheder men også udfordringer for køle- og frys specialisten.
- Det har naturligvis forandret vores arbejdsbetingelser markant. Både med nye muligheder og nye udfordringer. Tendensen er i dag, at vi kører råvarer ud i hele læs og så kører vi de forædlede varer hjem til Danmark. Eller til andre EU-lande.
Vi kører mere på tværs
Den danske råvare, der er blevet forarbejdet i eksempelvis Polen skal jo ikke nødvendigvis hjem til Skandinavien. De kan jo lige så godt skulle transporteres til Tyskland, Italien eller England. Den type distribution er vi også inde i dag. Det vil sige vi kører meget mere på kryds og tværs end vi gjorde tidligere. I dag er det ikke bare transporter fra Danmark til alle mulige lande, men også fra Polen til alle mulige lande. Ud over den gamle nord-syd korridor, så er der opstået en øst-vest korridor. Det betyder at kompleksiteten vokser mangefold, og samtidig vokser kravene til volumen og størrelse, hvis man skal kunne begå sig i et sådant marked, fortæller Steen Sørensen.
Her fremhæver han Andreas Andresens netværk til majoritetsaktionæren Kraftverkehr Nagel Gmbh & Co. i Tyskland, der som en stor international fødevarelogistikvirksomhed, har åbnet dørene hos mange af Europas store multinationale fødevareselskaber rundt omkring i Europa.
Det mere komplekse trafikmønster øger også de administrative byder til både disponering og chaufførlogistik, hvilket øger omkostningerne.
- Det er noget andet at køre med fødevarer end eksempelvis industrigods. Man er utroligt terminsbundet, både ved afsendelse og ved modtagelse. Det kræver omhu med temperatur mv., så det er en udfordring. Kombinerer man de udfordringer med de stramninger som transporterhvervet er udsat for, specielt siden september sidste år, så bliver kravene store. Du er simpelthen nød til at gennemføre transporterne på andre måder. Her er det afgørende at være en del af et større netværk, fordi du ikke kan gennemføre transporterne hensigtsmæssigt uden.
- Vi står jo med det paradoks, at transportarbejdet stiger og stiger, mens produktiviteten rundt omkring i erhvervet falder og falder. Behovet for transport vokser og vokser, mens virksomhedernes muligheder for at udnytte ressourcerne effektivt begrænses af myndighedernes stramninger, siger Steen Sørensen.
LEAN-projekt
Andreas Andresen iværksatte fra årsskiftet et LEAN-projekt.
- Det handler om arbejdsprocesser og er lige så velegnet til en speditionsvirksomhed som en produktionsvirksomhed. Selv om vi stadig er meget tidligt inde i processen, så viser vores erfaringer indtil nu, at det giver mærkbare resultater. Man kan altid optimere sine processer. Det det drejer sig om, er at få medarbejderne til at tænke den rigtige tankegang. Men her kan vi se, at de første medarbejdere, der har været involveret i processen har taget principperne til sig og er meget engagerede i projektet. Derfor er de gode til at forklare og sælge projektet til de medarbejdere, som endnu ikke er involveret, slutter Steen Sørensen.