Guldborgsundtunnel flaskehals for høje specialtransporter
”Fuldstændigt vanvittigt” siger direktør Jørgen Rørby, Dansk Specialtransport i Herlufmagle om flaskehalsen
Nu har vi i hele perioden, hvor den nye motorvej har været under bygning måtte døje med at ligge og kørt rundt på kryds og tværs af Falster for at komme uden om. Nu viser det sig, at det skal fortsætte fremover også efter åbningen af den nye motorvejsstrækning. Baggrunden er den at Guldborgsundtunnellen efter bygning af det sidste stykke motorvej, nu bliver en ny højdeflaskehals for special- og sværgodstransporter. Højden inde i tunnelen er nemlig blevet reduceret væsentligt. Et forhold der absolut er til stor ærgrelse for beboere i Nykøbing Falster og selvfølgelig for alle udøvere af specialtransportere, fordi man nu må køre via Nykøbing Falster, for at komme fra Sjælland og til Rødby med høje læs.
Jochim Kempe fra Vejdirektoratet, der er projektleder på motorvejsbyggeriet, forklarer hvorfor: - Der er generelt 4,70 m fra færdig vej til loft i Guldborgsundtunnellen. Dette varierer lidt som følge af vejens hældning, og der er højest over det langsomme spor. Ved ophæng af vognbanesignaler og lamper er der afsat en højde på 20 cm til installationer under loft. I praksis har det ikke været muligt at overholde de 20 cm 100 procent. Samlet set er resultatet derfor, at underkant vognbanesignal og lamper typisk hænger 4,48 m varierende ned til 4,46 m over færdig vej. Lamperne hænger over det hurtige spor, vognbanesignaler over begge spor.
Automatisk lukningDet betyder, at der på højdekontroltavlerne må angives "Max. 4,20 m", for at overholde vejreglen med 20 cm lavere angivelse end max. højdemål (angives med hele 10 cm spring). Højdekontrolmålingerne indstilles til de 4,20 m, og det er på baggrund af disse målinger, at tunnellens bom-anlæg vil blive lukket automatisk efter aktivering af for højt køretøj.
-. Politiet vil herefter via fjernbetjening kunne ophæve lukningen på baggrund af billeder fra lokale ITV-kameraer. Højdemåling og lukning som følge heraf kan naturligvis deaktiveres af VD Drift (Vejdirektoratet) på forespørgsel i forbindelse med specialtransporter. Det har været nødvendigt at etablere dette højdekontrolsystem på grund af store løbende udgifter for VD som følge af beskadigelse af udstyr i tunnelloft forårsaget af for høje køretøjer, forklarer han.
- Det er dog ikke acceptabelt siger Jørgen Rørby, der omgående vil tage sagen op og få skrevet en klage til myndighederne, så det kan blive ændret.