Vognmænd må vælge side
DTL melder om klar interesse for sin nye arbejdsgiverforening. Flere har virksomheder i størrelsen fra 200 lastbiler til syv har allerede meldt sig ind.
Allerede nu har DTL oplevet en betydelig interesse for den nye arbejdsgiverforening, der i konkurrrence med ATL, skal betjene danske vognmænd. Selv om initiativet først blev offentliggjort i går, var det rygtevis blev kendt blandt medlemmer, hvad der i var gære, og det udløste en række positive tilkendegivelser.
DTLs arbejdsgiverforening er en realitet allerede fra 1. november og dannes i regi af Dansk Erhverv. Vognmændene har jo efter, at HTS-fusionen brød sammen for et par år siden valgt forskellig side. DTL valgte Dansk Erhverv som paraplyorganisation, mens HTS/ITD og herunder også arbejdsgiverforeningen ATL valgte Dansk Industri som partner. DTL kunne allerede dengang have valgt at gå arbejdsgivervejen, men det lå ikke 100 procent fast, at det ikke ville lykkes at samle vognmændene i én paraplyorganisation.
Konsekvensen af den nye foreningsdannelse er, at vognmændene tvinges til at vælge organisations-spor: Dansk Erhverv eller Dansk Industri. Hermed cementeres splittelsen.
DTL vurderer, at man har en god opbakning i baglandet til det nye skridt ikke mindst fordi man føler, at man har en god kontakt med medlemsvirksomhederne ude omkring i landet, bl.a. i kraft af de lokale kontorer. På den led står ATL ikke så stærkt.
Men DTL er helt opmærksom på, at mange virksomheder ikke skifter arbejdsgiverorganisation fra den ene dag til den anden, og kritikerne af den ny foreningsdannelse mener, at det er en splittelse, som vil svække vognmændenes indflydelse. Formanden for ATL, Joan Hansen, har da også advaret: - Vi ved af bitter erfaring, hvad det koster at stå splittet, lyder hendes advarsel.
Det er fortsat ATL der har overenskomsten med 3F, indtil den udløber om tre år.