Straffes for danske plader
Danske særregler straffer danske vognmænd. Myndighederne chikanerer lastvognene over på andre nummerplader
Det er nemlig sådan, at alle registrerede virksomheder i Danmark, der anses for fødevareengrosvirksomheder efter den nye lovgivning, skal være registreret i Næringsbasen. Det gælder også danske transportvirksomheder - om de så blot lejlighedsvist transporterer et par kartoner tyggegummi eller varmebehandlet babymos på en stykgodspalle, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL, til TNN.
- Dette er et særskilt dansk krav, så udenlandske virksomheder er ikke omfattet. Vi kan til dette kun sige, som vi hele tiden har sagt: Danske særregler medvirker til at forringe konkurrenceevnen og giver udenlandske virksomheder en fordel i konkurrencen. Og danske særregler er dermed fortsat et incitament til at flytte sin virksomhed fra Danmark til et andet (EU) land.
Rammer de forkerte
- Efter vores opfattelse er disse krav endnu et eksempel på, at man fra Folketingets side har kastet det fintmaskede trawl ud for at fange de store fisk (i kølvandet på kød-skandalen i sin tid) – men samtidig bliver mange danske virksomheder uhjælpeligt fanget i et net af formelle krav til registrering m.v., som ikke løser det helt grundlæggende og oprindelige problem med svindlere og bedragere inden for ferskvaredelen i fødevarebranchen.
Ordningen har et stort flertal i Folketinget bag sig på linje med stramningerne for transport af levende dyr. Som svar på spørgsmålet om, hvad DTL gør for at få reglerne til også at gælde udenlandske transportører, når de udfører levnedsmiddeltransporter i Danmark svarer Morten Lindbo:
- Det lader sig ikke gøre, da dansk lovgivning ikke kan gælde virksomheder uden for landets grænser. Under lovforslagets behandling talte vi derfor for, at der var tale om endnu en byrde uden reelt indhold, som ikke burde indføres.