23948sdkhjf

Godstransport på cykel

Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam begrunder nej til modulvogntog på en kort strækning i København med, at det giver større miljøgevinst at få flere op på cyklen

Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam begrunder nej til modulvogntog på en kort strækning i København med, at det giver større miljøgevinst at få flere op på cyklen



- Hvad har det med godstransport at gøre? Skal vi til at have overbelæssede cykelbude, som vi kender det fra bizarre fotos fra Asien, spørger en undrende Erik Østergaard, adm. direktør i DTL, som ikke mener, at Klaus Bondam har forstået sagens substans om de lange modulvogntog, der kan medtage mere gods og dermed reducerer antallet af lastbiler på vejene:

- Modulvogntog vil betyde færre lastbiler og dermed færre situationer, hvor lastbiler og cyklister kommer i nærheden af hinanden. De vil betyde bedre trafiksikkerhed og bedre miljø. Eller mener han, at godset og containerne til og fra havnen skal køres på cykel?

Da må jeg gøre opmærksom på, at en sådan container typisk vejer 10 tons – og dertil kræves altså 100 af selv de kraftigste Christiania-cykler, siger Erik Østergaard.

Rammer havnen

Han beklager, at Københavns Kommune på et møde i Teknik- og Miljøudvalget i går besluttede, at kommunen ikke vil medvirke i det kommende forsøg med modulvogntog. Det vil i praksis betyde, at det ikke bliver muligt at køre modulvogntog til og fra Københavns Havn. Alle andre steder i Danmark har der været overvældende interesse hos kommunerne for at være med i forsøget, og siden Transport- og Energiministeriet i marts 2004 udsendte sin rapport om et forsøg med modulvogntog – inkl. Københavns Havn – har yderligere over 20 havne og transportcentre meldt sig som interesserede i at deltage i forsøget.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062