Drop tachografen
FDL foreslår poltikerne, at man sætter tachografen ud af drift og tillader vognmændene bruger time-guide, indtil tachografen virker som den skal.
Den digitale køreskriver har været et dyrt bekendtskab for danske vognmænd og deres kolleger i udlandet. Ikke mindst fordi den sluger lovlig køretid fra chaufførerne.
Derfor opfordrer bestyrelsen i Foreningen af Danske Langtursvognmænd, FDL, nu EU-landene til fællesskab at droppe tachografen indtil den virker.
Alternativt foreslår FDL, at myndighederne accepterer kørselsregnskabet fra en parallel-monteret time-guide.
- Det kan ikke være rigtigt, vi skal slås med moderne teknologisk udstyr som bevisligt stjæler ikke så lidt af vores i forvejen kostbare køretid, siger Jørgen Jensen, medlem af bestyrelsen i FDL.
- Derfor bør politikerne og deres embedsmænd leve op til deres ansvar og indtil videre sætte tachografen ud af drift.
FDL påpeger, at der allerede er afleveret solid dokumentation for problemerne med tachografen og selv EU-Kommissionen har erkendt, at der er problemer. Derfor stiller FDL sig uforstående over for, at der stadig ikke er sket noget.