23948sdkhjf

DTL: Bedre forhold for særtransporter

Kran Blok ønsker et opgør med det nuværende tilladelsessystem, så særtransportørererne slipper for at skulle søge om tilladelse til hver enkel transport hos myndighederne.

Kran Blok ønsker et opgør med det nuværende tilladelsessystem, så særtransportørererne slipper for at skulle søge om tilladelse til hver enkel transport hos myndighederne.



- Der skal være faste, sikre ruter for de danske særtransporter. Transportvirksomhederne skal ikke søge vejmyndighederne hver gang. Kommunerne skal finde et egnet rutenet for særtransporterne og få disse veje klassificeret for at undgå bureaukrati og tidsspilde, siger formanden for DTLs Erfa-gruppe Kran Blok, Frank Segall, på baggrund af den nye Særtransport-bekendtgørelse, som træder i kraft 1. juli.

- Det, der skal til, er et ordentligt klassificeret vejnet. Politiet har gjort et stort stykke arbejde med at finde løsninger og forhandlingsmuligheder med vejmyndighederne, hvor politiet har forhandlet sig frem til en større fleksibilitet mange steder i landet. Men man skal stadigvæk fra gang til gang forhandle om en tilladelse til kørsel på de kommunale veje, og det kan ikke være rigtigt. Særtransporter skal være effektive og med mindst muligt papirarbejde, samtidig med, at færdselsafviklingen og trafiksikkerheden naturligvis skal være i højsædet, udtaler Frank Segall.

Frank Segall tilslutter sig dermed kritikken fra kollegaen Jørgen Rørby Johansen fra Dansk Specialtransport, der ser det som et stort problem, at der ikke er et klassificeret vejnet uden for statsvejnettet, fordi noget nær alle særtransporter starter og slutter uden for det overordnede vejnet.

Bakspejlet

Frank Segall kræver også klare regler for spejle på særtransporter.

- Der er naturligvis hele tiden hensynet til den bedst mulig trafiksikkerhed.som højeste prioritet, men vi kan heldigvis glæde os over, at der indtil i dag ikke er, ifølge vores oplysninger, sket alvorlige ulykker, som kan henføres til særtransportchaufførens manglende udsyn bagud. Generelt sker der ufattelig få uheld med særtransporter – det skulle give grundlag for at finde en ansvarlig og brugbar administrationspraksis", siger Frank Segall.

Dynamik

Selv om de nye regler langt fra opfylder særtransportørernes ønsker, så anser man Særtransport-bekendtgørelsen som et fremskridt og et dokument, der løbende skal udvikles..

- Vi hilser den nye Særtransport-bekendtgørelse velkommen, og der har været et godt samarbejde med Færdselsstyrelsen om at forbedre den gamle bekendtgørelse fra 2004. Nu har vi så fået en bekendtgørelse, der både har fokus på trafiksikkerhed og erhvervets interesser. Men vi vil også gerne gøre klart, at der stadig er plads til forbedringer for de danske særtransportører, og dem vil vi kæmpe for bliver gennemført. En af dem er fleksibiliteten for tilladelser og tilladelsesfri kørsel med blokvogne. Et andet vigtigt emne er bedre vilkår for Følgebilschauffører. DTLs Kran Blok Erfa vil arbejde for, at Særtransportbekendtgørelsen er et dynamisk arbejdsredskab, der hele tiden skal stå åben for ændringer i takt med udviklingen set i sammenhæng med færdselssikkerheden og transportkøbernes behov for flytning af store og tunge emner. Endvidere vil Kran Blok Erfa kæmpe for udbygning af rutenettet i Danmark, udtaler DTL-konsulent Hans Skat, der også er sekretær for DTLs Kran Blok Erfa.

DTLs Kran Blok Erfa har i øvrigt netop indledt drøftelse med Rigspolitiets tungvognssektion om samarbejde om vejledninger til afmærkning af blokvogne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047