23948sdkhjf

Europas førende søfartsnation

Det erhvervspolitiske arbejde for at sikre den fine fremgang for dansk søfart – og det blå Danmark i det hele taget – handler ikke mindst om at udvikle det danske rederierhverv, nu chancen er der – og måske udvide ambitionen om at være Europa førende søfartsnation til at gå på hele verden.

Det erhvervspolitiske arbejde for at sikre den fine fremgang for dansk søfart – og det blå Danmark i det hele taget – handler ikke mindst om at udvikle det danske rederierhverv, nu chancen er der – og måske udvide ambitionen om at være Europa førende søfartsnation til at gå på hele verden.



Af Finn Bruun

Den danske handelsflåde er i dag på over 10 mio. TDW. Det er det største tal nogensinde samtidig med, at med, at rederiernes øvrige kontrollerede flåde nu er større end 40 mio. TDW.

Det giver betyder også, at beskæftigelsen i rederierne er stigende, således, at der i dag er omkring 30.000 ansatte. Ikke mindst beskæftigelsen i land vokser, hvor flere rederier har udvidet hovedkontorerne i Danmark markant, ligesom der er etableret en hel række nye rederier over de seneste år.

De danske redere konstaterer, at markedet også i 2006 var generelt tilfredsstillende. Containerraterne var dog lavere end i 2005 ikke mindst på grund af den store tilgang af tonnage. Produkttank og bulkmarkedet lå fortsat på fornuftige niveauer, selvom de var lavere end de foregående rekordår.

Reefermarkedet var blandet med en svag lavsæson og stærk afslutning på året. Gasmarkedet udviklede sig positivt over året særligt for de mindre gastankere.

Markedet for forsyningsskibe var i 2006 bedre end 2005 med høj aktivitet og god balance mellem udbud og efterspørgsel. Endelig fremhæver rederne, at at short sea markedet udviklede sig positivt

Passagermarkedet er fortsat trængt af konkurrencen fra andre transportformer.

Søfartsnationsprojektet

Bidraget til dansk økonomi

På baggrund af erhvervets positive udvikling er søfart i dag Danmarks næststørste eksporterhverv og det mest globaliserede, idet 80 procent af omsætningen vedrører transporter uden for EU. Samtidig er udsigterne for rederierhvervet generelt gode, da skibsfarten er nært knyttet til globaliseringen, og det er derfor naturligt, at regeringen anser søfartserhvervet for en af de danske styrkepositioner, som også fremover skal bidrage positivt til dansk økonomi.

Ikke mindst erhvervets nettobidrag til betalingsbalancen på 45 mia. kr. er af flere økonomer blevet fremhævet som en af årsagerne til, at det langvarige opsving ikke har nødvendiggjort dramatiske indgreb i dansk økonomi, som det for eksempel var tilfældet i 1980’erne.

Det er da også på den baggrund, at økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen har fremlagt en handlingsplan, der skal medvirke til at gøre Danmark til Europas førende søfartsnation. Handlingsplanen indeholder flere end 60 konkrete initiativer, som er grupperet under syv overskrifter, der dækker uddannelse, rekruttering, tekniske særregler, skatteregler mv.

Gode rammer

- Handlingsplanen og den bagvedliggende benchmarkanalyse afspejler, at rammevilkårene for skibsfarten i forvejen er gode i Danmark, idet det danske internationale skibsregister (DIS) og tonnageskattesystemet fortsat er konkurrencedygtige rammer om dansk skibsfart, lyder det fra Danmarks Rederiforeningen, som dog fremhæver, at det er vigtigt løbende at opdatere reglerne for at sikre, at de holder trit med udviklingen blandt vore konkurrentlande.

Søfartsstyrelsen har konstateret, at netop udviklingen i konkurrencen i forhold til omverden betyder, at en række justeringer er nødvendige for at sikre, at der også fremover vil være størst mulig vækst i den danske rederisektor. Mange af tiltagene er allerede igangsat, for eksempel på uddannelsesområdet og skatteområdet, hvor der er gennemført forslag til sikring af kabelskibes fortsatte mulighed for at benytte DIS-systemet.

Lille med vigtig justering

I handlingsplanen indgår også en justering – som snart ventes færdigbehandlet af Folketinget - af tonnageskattesystemet for at tage højde for, at andre søfartsnationer i EU og Asien på enkelte områder har mere fordelagtige regler end Danmark.

- Disse forskelle er i sig selv af mindre karakter, men kan virke som den udslagsgivende faktor, der betyder, at rederier eller aktionærer vælger at lægge fremtidig udbygning af rederierne i andre lande og kvalitetsregistre, påpeger rederiforeningen, som vurderer, at de foreslåede justeringer får ingen eller en ganske lille direkte provenueffekt for staten, men kan ikke desto mindre være afgørende for størrelsen af væksten i det danske søfartserhverv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063