Den danske handelsflåde
Træerne vokser faktisk ind i himlen
Af Finn Bruun
Der er visse nyheder man aldrig bliver træt af at gentage. Således kan de danske rederier endnu engang berette om rekord-indsejling. Denne gang er det 2006, der næsten rutinemæssigt slår 2005-resulatet der var bedre end 2004 – og så videre. Nu er tallet oppe på 160 mia. kr. og for 2007 venter rederne at ramme gigantiske 180 mia. kr.
Tallene kom frem på generalforsamlingen sidst i maj i Danmarks Rederiforening. Og selv om de er tårnhøje og alle ved, at konjunkturerne har det med at ændre sig, så ser rederne ingen umiddelbare tegn på nedgang
Tværtimod venter de med et rekordstort nybygningsprogram de danske rederier at kunne øge deres markedsandel på verdensmarkedet. – ud over de i forvejen imponerende 10 procent af alt søgående gods i verden, som i dag transporteres af den danske handelsflåde
Maritimt kraftcenterFormanden for Rederiforeningen, Lauritzen-direktør Torben Janholt var da også godt tilfreds med væksten, som også kan ventes øget nu, da Folketinget ved 3. behandling endeligt vedtager justeringerne i tonnage-skatten. Denne justering kan samtidig øge interessen for Købehavn og dermed Danmark som et maritimt kraftcentrum, der kan tiltrække udenlandske rederier. De store internationale rederier har typisk et ”ben” i flere lande, og det vil være helt naturligt at lægge filialer i København, hvor man i kraft i mange års rederi-aktivitet på høj niveau både har stort knowhow og mange kvalificerede medarbejdere, mener de danske redere.
Han kunne konstatere, at de gode resultater for 2006 var kommet i hus trods en vis afdæmpning af flere fragtmarkeder og en svækket dollarkurs.
Når det gælder nettovalutaindtjeningen kunne han fastslå, at den udgør 45 mia. kr. og sammen med de offshoreindtægter Danmarks Rederiforenings medlemmer også bidrager med fra Nordsøen, af væsentlig betydning for den stærke økonomi, Danmark i øjeblikket har.
Behov for flere- Erhvervets meget betydelige engagement i den stigende globalisering forudsætter en kompetent og stigende stab af medarbejdere. Med et rekordstort ordreprogram til en værdi af 80 mia. kr. vil behovet for dygtige medarbejdere i Det Blå Danmark yderligere stige de kommende år. Med Danmarks Rederiforening som koordinator har hele den maritime branche derfor i 2006 iværksat en omfattende rekrutteringskampagne, fastslog Torben Janholt, som fastslog:
- Erhvervet tillægger det afgørende vægt, at denne foreløbig 2-årige kampagne, der støttes af Den Danske Maritime Fond, vil lykkes. Dette er så meget desto vigtigere, efter at økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, i samarbejde med skatteminister Kristian Jensen med støtte fra Dansk Folkeparti og De Radikale, har skabt basis for en justering af beskatningsreglerne for rederier i Danmark. Dermed er endnu en vigtig del af regeringens ambition om Danmark som Europas førende søfartsnation på vej til at blive gennemført.
Han var meget tilfreds med, at et bredt flertal i Folketinget har vist en beslutningskraft, der
gennem internationalt konkurrencedygtige betingelser kan sikre dansk søfart en fortsat væsentlig rolle i globaliseringen.
MiljøindsatsDe danske rederier er meget opmærksomme på, at der Internationalt har været megen fokus på luftforureningen og den globale opvarmning. Det afspejles også i de enkelte rederiers stræben efter at blive mere energieffektive og dermed forbruge mindre brændstof. Reduktion af svovl og kvælstoffer er allerede underlagt en international regulering i IMO og således, at der f.eks. for Østersøen og snart Nordsøen stilles særligt vidtgående krav. Der er i øjeblikket drøftelser om yderligere generelle skærpelser af disse krav.
- Rederiforeningen tillægger det vægt, at der skabes fleksibilitet med hensyn til, hvorledes de skærpede krav opnås. Selvom den internationale skibsfart står for under 2 pct. af det globale CO2-udslip, har skibsfarten også i en årrække været engageret i de internationale bestræbelser i IMO på at finde en metode, efter hvilken skibes udslip af drivhusgasser kan begrænses. For at understøtte sit internationale virke har Rederiforeningen udarbejdet en miljøpolitik, som skal danne udgangspunkt for konstruktive drøftelser med relevante myndigheder og dermed også en aktiv, international miljøprofil, lyder det fra rederiforeningens formand.
GenvalgPå generalforsamlingen var der genvalg over hele linjen – Tidligere DFDS-direktør Ole Frie blev dog afløst af sin DFDS-afløser Niels Smedegaard. Adm direktør Torben Janholt, J. Lauritzen A/S, blev genvalgt som formand, mens adm. direktør Klaus Kjærulff, A/S Dampskibsselskabet Torm, blev genvalgt som næstformand. Tidligere adm. direktør Ole Frie, DFDS, udtrådte af bestyrelsen i forbindelse med sin fratræden i DFDS, og i stedet indtrådte adm. direktør Niels Smedegaard, ligeledes DFDS. Desuden består bestyrelsen af adm. direktør Lars Vang Christensen, tankskibsrederiet herning a.s, adm. direktør Carsten Mortensen, Dampskibsselskabet Norden A/S, og direktør Knud Pontoppidan, A.P. Møller – Mærsk A/S.