23948sdkhjf

IT sikrer fremdriften i logistikfirma

En it-brancheløsning, der skaber fleksible kundeløsninger, sikrer fortsat vækst og kundetilstrømning hos logistik-virksomheden DKI Logistics i Horsens, der snart åbner en helt ny 29.000 m2 stor lagerhal i Horsens.

En it-brancheløsning, der skaber fleksible kundeløsninger, sikrer fortsat vækst og kundetilstrømning hos logistik-virksomheden DKI Logistics i Horsens, der snart åbner en helt ny 29.000 m2 stor lagerhal i Horsens.



Det betyder i alt lige knap 90.000 m2 lagerhotel i henholdsvis Horsens, Køge og Hedehusene, så det er gået stærkt, siden firmaet fik sin første kunde april 2001.

Og blandt de tiltag DKI Logistics har vægtet højt er investeringer i IT-løsninger:

- For at kunne følge med kundernes ønsker og sikre fortsat vækst er det nødvendig at ligge i superligaen rent it-mæssigt, siger direktør Preben Borregaard.

Og IT-virksomheden Elbek & Vejrup A/S har i foråret 2007 leveret en fleksibel brancheløsning, der giver et samlet overblik over virksomhedens aktiviteter og muliggør effektivisering af dens processer - baseret på Microsoft Dynamics NAV, det tidligere Navision.

Effektive rutiner

De vigtigste krav til it-systemet var, at det skulle være på forkant med udviklingen inden for transportbranchen og kunne optimere virksomhedens forretningsprocesser. Ligeledes var det vigtigt for DKI Logistics at vælge en leverandør, som kendte til de udfordringer, der er aktuelle i hverdagen inden for branchen.

- For at have fokus på god service og håndtere den stigende vækst er det vigtigt at kunne kontrollere alle varer på lageret. Med funktioner som lagerstyring, varescanning, pluk og FIFO/LIFO bevares overblikket og de daglige rutiner bliver effektiviseret til glæde for både medarbejdere og kunder, fremhæver Elbek & Vejrup, som videre forklarer, at en nyetableret webportal kunderne adgang til at se alle informationer om deres varer.

En kunde kan f.eks. få besked, når antallet af varer kommer under en bestemt grænse eller følge med i, præcis hvor en bestemt leverance befinder sig. På webportalen modtager DKI Logistics også elektroniske bookinger fra kunderne og sender elektroniske fakturaer. Den elektroniske udveksling af informationer mellem DKI Logistics og kunderne sparer både tid, en masse papirarbejde og minimerer risikoen for fejl.

Modul-brancheløsning

- Med en modulopbygget brancheløsning, tilpasset vores specifikke behov, har vi mulighed for at udbygge med flere og nye moduler, efterhånden som både vi og kunderne får brug for det. Det betyder, at vi altid kan være på forkant med kundernes ønsker og den nyeste teknologi på området. Det optimerer vores forretning og gør os i høj grad konkurrencedygtige, siger Preben Borregaard.

Hos DKI Logistics har man en flad struktur, hvor lagerformændene hver især har ansvaret for deres egne kunder. Det giver en tæt dialog med kunden og kort vej fra kunden til den ansvarlige hos DKI Logistics.

Derfor har medarbejderne på gulvet også stor indflydelse på, hvilke IT-systemer, der bliver anskaffet, og hvad de skal kunne.

- Viden om kundernes ønsker og hverdagen på lageret gør dem til eksperter på området. De ved både, hvad der er brug for, for at få hverdagen til at fungere og hvad kunderne efterspørger. Det sikrer, at ITt-systemet er brugbart og skaber værdi for alle, både kunder og ansatte, fortæller han.

Så kombinationen af en kort beslutningsproces og et it-system med mange muligheder giver fleksibilitet og et højt serviceniveau, som er kendetegnende for DKI Logistics: - Ofte kender vi kundernes varer og behov bedre end de selv gør. Vi har muligheden for at lave skræddersyede løsninger til hver enkelt kunde, og den fleksibilitet er et afgørende konkurrenceparameter” siger Preben Borregaard.

Fortsat vækst

Han fortæller, at det ikke har været nødvendigt med opsøgende salg det sidste år, fordi nye kunder selv opsøger virksomheden: - Vi har nok at se til og selvom vores nye lager først står klar i september, er der allerede nu stor interesse for pladsen.” Heldigvis er det ikke noget problem at rekruttere nye medarbejdere. Ligesom kunderne kommer de også af sig selv.

Preben Borregaard ser det som et tydeligt kvalitetsstempel, at han ikke oplever mangel på arbejdskraft og nævner, at man lægger vægt på det hele menneske, så medarbejderne har tid og plads til andet end arbejdet. På arbejdet har medarbejderne ansvar, medindflydelse og der stilles krav til dem. Det giver tilfredse medarbejdere, der er villige til at yde en ekstra indsats og som føler ejerskab for virksomheden, påpeger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063