23948sdkhjf

Pickup Truck i forklædning

Mitsubishi L200 er en uforfalsket slider bag den lidt for pæne facade

Mitsubishi L200 er en uforfalsket slider bag den lidt for pæne facade



Af Lars Lassen

De frække linier på Mitsubishis nye L200 bringer for alvor pick up’en ind i det nye årtusinde rent designmæssigt. Fronten har fået et ordentligt skud visuelle steroider, der giver den japanske Pick up et maskulint ansigt, der passer til den adrætte og muskuløse drivlinie, der gemmer sig under motorhjelmen.

Kabinen slutter i en skrå hæk, der nærmest ligger i ske med lade,

Inde bag rattet er designet også moderne med vægt på høj komfort. Men alle de pæne detaljer betyder ikke, at L200 er blevet tam.

Mitsubishis pick up er et særdeles adræt køretøj til terrænkørsel. Selv om pladsen ikke ligefrem er trang i kabinen, så sidder man næsten på gulvet, fordi designerne har prioriteret stor frihøjde.

Derfor er indstigningen da heller ikke noget for folk med gangstativ. Til gengæld er der ikke noget gangbesværet over L200, der i den firehjulstrukne udgave gerne tager et køretur over stok og sten eller et mudderbad for den sags skyld.

Gode køreegenskaber

Transmissionen er en moderne variant af det klassiske manuelle gearskifte med reduktionsgear og centerdifferentiale. Der kan skiftes mellem 2-hjuls- og 4-hjulstræk ved alle hastigheder helt op til 100 km/t. Centerdifferentialet kan tilsluttes i både højt og lavt gear. Lavt gear vælges på traktormaner med en lille gearstang.

L200 kan også leveres med automatgear.

L200 kan også sluge asfalt. Endda med civiliserede manerer. Køreegenskaberne er rigtigt gode for en bil i offroaderklassen. Især i SUV-klassen finder mand bedre køreegenskaber, men L200 kan sagtens bruges til langfart på motorvej, krogede landeveje eller bytrafik.

Topfarten er oplyst til 167 kilometer i timen.

Mere attraktiv klasse

Motoren har rigeligt med trækkraft til både bilens egen totalvægt på 2800 kilo og den maksimale trailervægt på 2700 kilo. Den eneste lille svaghed er at dieselmotoren skal op i forholdsvis høje 2000 omdrejninger før der leveres topmoment.

L200 leveres i to grundudgaver, en single cab (der også kan leveres som tohjulstrukken) og en double cab. Der findes tre udstyrs niveauer, men der importeres kun et begrænset udvalg til det danske marked.

De nye afgiftsregler betyder, at pick up’en fortsat kan indregistreres til 30 procents afgiften. Det har gjort klassen mere attraktiv og Mitsubishi Motor Danmark har udvidet programmet, så singlecab versionen nu også kan leveres med ’Intense’-udstyr, der blandt andet tilføjer de mørke skærmkanter, der giver bilen et mere bøffet look.

Seriøs og sjov

Mitsubishi L200 vil givetvis blive et mere almindeligt syn på danske veje efter afgiftsændringen, der tilgodeser pick upperne. For L200 er både et godt bud på en seriøs arbejdsbil og et komfortabelt og sjovt køretøj til grænsen mellem arbejde og fritid.

Fakta:

Testbilen: Mitsubishi L200 Double Cab Intense

Motor: 4-cyl. 2.5 liters commonrail DI-D

Ydelse: 136 hk v. 4.000 o./min.

Moment: 314 Nm v. 2000 o./min.

Topfart: 167 km/t.

Pris: 199.995 kr. før moms.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063